– Vi er begejstrede over at lancere Amazon.se og være i stand til at tilbyde svenskerne et udvalg på mere end 150 mio. produkter, heriblandt tusindvis af produkter fra svenske virksomheder.
Sådan lød det ifølge Finans fra Alex Ootes, som er chef for Amazons udvidelsesplaner i Europa, da handelsmastodonten i sidste måned åbnede på svensk jord.
Men det er der grund til at være bekymret for, mener Klaus Andersen, som er direktør for YouWe – en virksomhed, der rådgiver butikker om e-handel. Han mener, at især mindre danske webbutikker er truet af Amazon.
– Tyskland og USA er de lande, vi eksporterer mest til. Men hvis du ser på de mindre webshops, er der mange af dem, der eksporterer til Sverige. Hvis Amazon kører godt på det svenske marked, kan det have konsekvenser for danske virksomheder, der opererer i Sverige, siger han.
Ifølge Klaus Andersen handler kun to procent af danskerne i dag på Amazon, og han forudser ikke store ændringer, når det kommer til de danske forbrugere.
– Danske forbrugere kan ikke handle på den svenske hjemmeside. Det kan være, at der er nogle enkelte, der får øjnene op for Amazon, fordi det har været så meget i medierne. Men det har ikke direkte konsekvenser på anden vis, fordi hvis man handler på Amazon fra Danmark, gør man det fra den tyske eller den engelske hjemmeside, fortæller han.
Amazon.dk?
Amazons indtræden i Sverige rejser dog spørgsmål om, hvorvidt og hvornår handelsgiganten åbner i Danmark.
Hvilke virksomheder vil blive truet i Danmark?
I markedsøkonomi skelner man mellem producent og forhandler.
- Producenten er den, som laver produkterne. Eksempler på danske virksomheder ville være Arla, Ecco eller Lego. Da markedet altid vil efterspørge deres vare, vil de altså ikke være truet af Amazon.
- Forhandleren – eller retaileren – er dem, der køber producenternes produkter og sælger dem videre. Danske eksempler er f.eks. Elgiganten, Power og Salling Group, der ejer Wupti.com. Det er dem, der kan få konkurrence fra Amazon.
Kilde: Klaus Andersen
Salling er en af Danmarks største fødevare- og handelskoncerner. De ejer blandt andet kendte kæder som Netto, Bilka og Føtex, men i 2015 købte virksomheden også webbutikken Wupti.com, der sælger alt fra ansigtsmasker til havemøbler. På den måde vil Salling Group være en direkte konkurrent til Amazon, hvis de skulle åbne i Danmark.
Men ifølge Kasper Reggelsen, er Salling klar til udfordringen.
– Vi gør alt, hvad vi kan for at være klar. Og det gør vi sådan set allerede, og vi ændrer som sådan ikke fokus, da konkurrencen allerede er her, og der er jo også et utal af andre virksomheder, som også dyster om kunderne, siger han.
Læs også: Storcenter forbereder Black Friday trods corona
Mindre optimistisk er e-handelseksperten Klaus Andersen, som sætter spørgsmålstegn ved, hvorvidt de danske virksomheder er parate til Amazon.
– Hvis jeg var Salling, ville jeg være enormt bekymret. De lykkedes ikke med at lave en markedsplads gennem Wupti.com, og jeg tror, de vil få svært ved at konkurrere på pris, når Amazon først er landet i Danmark.
Ifølge Klaus Andersen vil Amazon nok ikke være en trussel, når det kommer til fødevarefronten. Men hvis Salling – og andre dagligvarekoncerner i Danmark – skal være klar til Amazon, skal de have noget unikt at tilbyde.
– Det, man i høj grad skal slå Amazon på, er at kunne tilbyde noget andet. Det kan være exceptionel kundeservice. Det kan være en fordelsklub. Det kan være livstidsgaranti på produkter. Det kan være, man tilbyder noget software, fortæller han.
Sådan gjorde vi: Journalisten fandt Klaus Andersen gennem eksisterende artikler omkring Amazon i Danmark og kontaktede ham derefter gennem hans virksomhed YouWe. Kasper Reggelsen blev kontaktet gennem Salling Group’s presseafdeling. Begge interviews foregik telefonisk, og begge interviewkilder har læst deres citater igennem. Journalisten prøvede også at kontakte Amazon, men hverken den internationale eller den svenske afdeling svarede på gentagende henvendelser.