Der bliver gjort bjørnetjenester i Frederikssund Kommune.
Det mener borger Jan Winnicki Lindegaard Feld i hvert fald. Han har lavet et længere Facebook-opslag i gruppen ”Frederikssund”, hvor han revser sine medborgere, der holder tilbage for børn og unge i rundkørslen, hvor Strandvangen møder Marbækvej i den sydlige del af byen.
Et opslag, der efterfølgende har fået meget støtte fra medborgere, som også ser problemet. Eksempelvis fra kørelærer i Frederikssund Lisbet Jensen, der i en kommentar skriver: Godt skriv, helt enig. Det er misforstået venlighed og meget forkert.
Og Sanne Hartington Mogensen deler også kritikken i en kommentar: “Ja, det er en latterlig rundkørsel. Hver morgen er der børn der bare køre over uden at orientere sig, så ikke nok med, at de ikke ser sig for. De overholder heller ikke vigepligten, fordi dem, der skal forstille at være voksne, ikke kan reglerne.
I rundkørslen er det nemlig cyklisterne og fodgængerne, der har vigepligten, da det er en rundkørsel med tilbagetrukket stigkrydsninger, hvor eksempelvis fodgængerfeltet eller cykelstien ligger forskudt af rundkørslen – som på billedet i artiklen, hvor den omtalte rundkørsel i Frederikssund bliver vist fra et dronebillede.
En dag er der en bil, der ikke stopper, og dér har vi problemet.
Jan Winnicki Lindegaard Feld, borger i Frederikssund
Kritikken fra Jan Winnicki Lindegaard Feld går konkret på, at “bjørnetjenesterne” fra bilisterne kan betyde, at børnene, som bruger rundkørslen, pludselig ikke ved, at der rent faktisk er vigepligt. Og så kommer problemet. En dag vil være en bil, der ikke stopper, og hvis de unge ikke er klar over det, så kan de galt.
“Brug jeres fornuft”
Lars Jepsen (S), der er næstformand for plan og teknik og 2. viceborgmester i Frederikssund Kommune, mener dog, at den konkrete rundkørsel, der blev lavet i 2013, gør meget godt.
– Rundkørsler er etableret af en årsag, og førhen var der ikke en rundkørsel lige dér, og det betød, at der var stor fare for cyklisterne. Derfor blev rundkørslen lavet tilbage i 2013, fortæller Lars Jepsen (S), som ikke var en del af plan og teknik-udvalget inden starten af 2014.
– Der er jo ikke et logisk fodgængerfelt, og de cyklende og gående bliver også nødt til at følge med i den løbende trafik, men jeg har også brug for at fortælle bilisterne, at de ikke bare kan mase sig ud. Jeg opfordrer til, at folk bruger sin fornuft, siger Lars Jepsen (S) til NetAvisen.
Det kan blive farligt en dag
Jan Winnicki Lindegaard Feld synes dog, at der skal gøres noget mere. Det fortæller forfatteren til opslaget til NetAvisen.
– Når jeg skriver, at man gør folk en bjørnetjeneste, så er det, fordi jeg ser så mange i bil, der bare stopper for gående, der faktisk står og venter, og selvom de venter, så holder bilerne tilbage, indleder Jan Winnicki Lindegaard Feld.
Vejdirektoratets undersøgelse om rundkørsler
- Bedst sikkerhed findes ved 100% seperation mellem rundkørsel og fodgængeroverfelt
- Antallet af fodgængeroverfelter bør begrænses
- Fodgængeroverfeltet bliver delvist fjernet ved disse slags rundkørsler
Kilde: Vejdirektoratet, november 2020
Jan Winnicki Lindegaard Feld bor lige ved siden af rundkørslen og tæt på Markbækvej, og han mærker problemet næsten hver morgen, når han skal af sted i sin bil.
– Jeg bliver bare frustreret, og jeg bor lige ved siden af, så når jeg skal ud om morgenen, så stopper mange biler, og det skaber en lang kø, og det er ikke meningen med den her rundkørsel. Selvfølgelig må man ikke køre børn ned, men lige pludselig begynder børn bare at vade ud foran bilerne. Vi har i forvejen problemer med børn, der går med hovedet ned i telefonerne.
Læs også: Lokal idrætsforening er Danmarks bedste
– En dag er der en bil, der ikke stopper, og dér har vi problemet.
“Det er mere sikkert”
Fagkoordinator for trafiksikkerhed og cykling i Vejdirektoratet, Winnie Hansen, er tilmed overbevist om, at det ikke kan blive meget sikrere end disse rundkørsler, der har tilbagetrukne krydsninger.
Det viser en undersøgelse fra Vejdirektoratet fra 2020.
– De rundkørsler med tilbagetrukne stigkrydsninger har en højere sikkerhed for fodgængere og cyklister. De er simpelthen sikrere, fortæller Winnie Hansen.
– Man kan se, at der er færre ulykker i den type rundkørsler, men det er svært at sige hvorfor. Men man kan sige, at de allerede ved, at de skal holde tilbage. Cyklisterne ved, at de har vigepligt, og det gør dem ekstra opmærksomme.
Winnie Hansen kan ikke konkret genkende det problem, som der ifølge Jan Winnicki Lindegaard Feld er i Frederikssund.
– Det kan jeg ikke genkende. Men det sker, og det er en uskik, selvom det er venlighed fra bilistens side, fordi det kan give nogle fejlsignaler.
Winnie Hansen har også en opfordring:
– Man ved aldrig, om den næste gør det, og det kan give mudder i systemet, men det er heller ikke sådan, at vi har en stribe af problemer.
Sådan gjorde vi: Journalisten så opslaget via en Facebook-gruppe og kontaktede forfatteren. Dernæst fandt journalisten en i kommunen, der står for en del af ansvaret. Til sidst snakkede journalisten med en ekspert inden for området. Der er tilladelse til at bruge billedet fra Preben Bo, og der er tilladelse til at bruge Facebook-kommentarer fra de to borgere.