Det vil ikke betyde den store forskel for private mennesker, hvis man skal til at betale for at sende beskeder til folk, man ikke er venner med på Facebook. Tværtimod vil det minimere spam. Det mener senior social media advisor hos IT-virksomheden Komfo, Hans Tosti.
– Med mit kendskab til, hvordan Facebook tænker og gør, vil jeg mene, at de kræver betaling, fordi de vil undgå, at folk spammer med ligegyldige ting. Det er vigtigt, at Facebook-inboxen ikke bliver ligesom emailen, for emailen er blevet lidt irriterende, fordi der er så meget spam. Man vil helst have, historien ikke gentager sig, siger han.
– For os som brugere er det irriterende at blive spurgt, om vi vil købe viagrapiller eller lady cups, mens vi for eksempel sidder på Instagram, fortsætter han.
Facebook tester systemet
Facebook tester i øjeblikket systemet og har også haft forsøg kørende i blandt andet USA og England, hvor brugerne skulle betale for at sende beskeder til kendte mennesker. Daily Mail har således rapporteret, at det skal koste briterne op til omkring 10 pund at skrive private beskeder direkte i de kendtes indbakke. Det mener selvstændig konsulent med speciale i digital markedskommunikation, Jon Lund, ikke er nogen dum idé.
– Der er en god idé i det, fordi man kan sortere i det. Det er kun dem, der mener det seriøst, som vil betale for det. Sådan er chancen for, at det bliver læst, også større. Det vil være oplagt også at indføre i Danmark, hvor der nok også bliver sendt beskeder til de kendte i ret stort omfang, siger han.
Læs også: Ekspert: Sådan markedsfører du via Facebook
Hans Tosti vurderer dog, at betalingen højst sandsynligt kommer til at gælde for beskeder til alle personer, man ikke har nogen forbindelse med, men at det endnu er uvist, helt hvordan det kommer til at fungere i praksis, og hvor dyrt det vil blive.
– Det kommer til at gælde for alle, det er jeg ikke i tvivl om. Men celebrities, der har profiler på Facebook, er interessante prøvekanaler, fordi Facebook lige nu tester prispunktet, siger han.
Det, man skal betale for, er at sende beskeden direkte i modtagerens indbakke, hvor den bliver synlig. Man kan også vælge at sende den gratis, hvor den så vil lande i ”Andet”-indbakken.
– Men hvis man virkelig gerne vil i direkte dialog med en person, er det ikke værre, end at man venneanmoder, siger Hans Tosti.
Det kan du betale dig til på Facebook
- Promovering af private opslag, så de bliver placeret højere oppe i nyhedsfeeden
- Køb af credits, som er en virtuel valuta, der kan bruges til at købe virtuelle enheder i spil eller apps på Facebook-platformen
- Sponsorerede annoncer
- Man kan også betale sig til ekstra likes – dette er dog ikke hos Facebook selv, men hos eksterne firmaer. Hos Grow Social World kan man fx købe 1000 likes for $45.
”Folk vil trække på skuldrene”
Han tror ikke, det er noget, der vil skabe røre blandt de almindelige brugere.
– Jeg tror, folk vil trække på skuldrene af det og sige: ”Nå ja, hvad så, jeg har alligevel ikke behov for den funktion.”
Det er også Jon Lunds forventning.
– Jeg tror, folk vil være ligeglade. Mig bekendt er det med at sende beskeder til folk, man ikke kender, ikke noget, der bliver gjort i særlig stor stil, siger han.
Læs også: Pas på kundeservice på Facebook
Han mener, Facebook gør det, fordi de skal tjene penge.
– Facebook prøver brugerbetaling af, der hvor der er nogle huller, som generer så lidt som muligt, men kan give penge i kassen, siger Jon Lund.
Facebook er ved at udvikle det nye Facebook Home-system, hvor beskedfunktionen er langt mere fremtrædende. Det mener Jon Lund godt kan medføre, at man vil komme til at chatte mere med folk, man ikke er venner med.
– Hvis beskederne på Facebook får en større rolle, kan det også betyde, at man i højere grad kommer til at chatte beskeder til folk, man ikke kender, siger han og henviser til, at betalingen kan få betydning der.
Facebook som teleudbyder?
Jon Lund udelukker heller ikke, at Facebook kan bevæge sig mod en rolle som teleudbyder.
– Nu, da de lige har lanceret Facebook Home-systemet, kan man forestille sig, at de måske på længere sigt vil lave et telefonabonnement og tjene penge som Telmore, TDC og så videre.
Læs også: Facebook sætter mobiler i front
Hverken Jon Lund eller Hans Tosti vurderer dog, at Facebooks kerneydelser også vil blive ramt af brugerbetaling.
– Facebook har over en milliard brugere, og det har de, fordi det er gratis. Det vigtigste er, at de ikke ødelægger det. Det giver god mening, at man skal betale for nogle specifikke ydelser, men jeg kan ikke forestille mig, at man kommer til at betale for at bruge Facebook, siger Jon Lund.
Hans Tosti mener også, at Facebooks kerneaktiviteter vil forblive gratis.
– Det vigtigste ved Facebook og årsagen til, det er en magtfaktor i mediebilledet, er, at der er mange brugere. I det omfang, de vender Facebook ryggen, har Facebook et kæmpe stort problem, siger han.
Ifølge metroXpress er betalingen for en direkte privat besked til en, man ikke har forbindelse til på Facebook, 6,62 kroner. NetAvisen skærmbillede viser dog en pris på 6,56 kroner.
Både Jon Lund og Hans Tosti vurderer imidlertid, at Facebook er meget lukkede omkring deres tests, og at det langt fra er sikkert, at systemet vil blive implementeret i praksis – og i givet fald præcis hvordan.