Facebook sætter mobiler i front

Mange af os har en mobiltelefon, og Facebook går nu hårdt ind på markedet.
Facebook vil også have en bid af mobilmarkedet

Du tager din telefon op ad lommen for at se på klokken og kan samtidig se, hvad dine venner har gang i. Derefter bruger du telefonen for at gå på nettet og læse nyheder, samtidig med at du chatter med en af dine andre venner. Og det er uden at forlade nyhederne.

Det kan blive fremtiden for smart-phones, der kører på styresystemet Android, når Facebook udgiver deres nye service, Facebook Home. I går aftes lancerede Facebooks grundlægger Mark Zuckerberg deres nye mobilservice for verden. Facebook eksperten Mikael Lemberg fulgte med og er indtil videre positiv.

– Jeg tror bestemt, at det bliver meget spændende at følge Facebook Home, når det udkommer.

LÆS OGSÅ: Facebook mobilen er en realitet

Den 27 december sidste år havde Facebook for første gang på globalt plan flere aktive brugere på mobile enheder end på stationære enheder, på en enkelt dag.

Mikael Lemberg, Facebook ekspert

Mobile first

Facebook Home er Facebooks nyeste initiativ i deres aggressive marketing på mobile enheder, der har været i gang siden sidste år. Det er en app, som vil konvertere telefonens forside til Facebook og bringe en række nye funktioner med sig.

I fjerde kvartal af 2012 fordoblede Facebook deres indtægter fra reklamer på mobile enheder, og de estimerede, at cirka 23% af deres samlede reklameindtægter kom fra mobile enheder. Mikael Lemberg mener ikke, at det er underligt, at Facebook går hårdnakket ind på det mobile marked.

– Den 27 december sidste år havde Facebook for første gang på globalt plan flere aktive brugere på mobile enheder end på stationære enheder, på en enkelt dag. Siden har de ikke haft én eneste dag, hvor der har været flere brugere på almindelige computere, end mobile enheder. Og jeg tror heller aldrig, den dag vil komme, siger han.

Han uddyber også, at Facebook i 2013 vil sætte fokus på ’mobile first’, og primært udvikle funktioner der først og fremmest skal bruges på mobile enheder.

Vigtigheden af det mobile marked viser sig også i Facebooks egne statistikker. I slutningen af 2012 havde Facebook 1,06 milliarder aktive brugere, og 618 millioner af dem var aktive på mobile enheder. Over halvdelen af Facebooks brugere er altså aktive på mobile enheder.

LÆS OGSÅ: Facebooks egne tal

Gratis samtale

En af Facebook Homes nye funktioner er de såkaldte Chat Heads. De vil opfange både sms’er og Facebook beskeder og gøre det muligt at chatte med ens venner. Det nye er, at de vil fungere, selvom man er inde i en helt anden app.

Mikael Lemberg forklarer, at Facebook i USA samtidig eksperimenterer med at kunne tale sammen over deres service. Det vil betyde, at man i fremtiden måske både kan ringe og skrive til sine venner på Facebook, uden et mobilabonnement.

– Kan Facebook vænne os alle sammen til at tænke, at vi egentlig bare behøver et dataabonnement, kan de få vendt op og ned på en række ting i telebranchen, mener han, men understreger at der er store segmenter, som ikke bruger Facebook så aktivt.

LÆS OGSÅ: Smartphone-ejere bruger otte apps om dagen

Facebook som primær oplevelse

Selvom det der er blevet lanceret indtil videre virker godt, er det dog ikke helt sikkert at Facebook har en succeshistorie i lommen. De har tidligere forsøgt sig på mobilmarkedet, f.eks. med mobiltelefonen HTC ChaCha, men uden den helt store succes.

Mikael Lemberg siger også, at selvom han forestiller sig, at mange Android-brugere vil prøve Facebook Home, da servicen er gratis, så står det sociale netværksmedie over for nogle problemer.

– De har helt klart nogle udfordringer foran sig. Der er mange analytikere som spekulerer over, om der overhovedet er et behov for en Facebook telefon. Er folk så interesserede i Facebook, at de har lyst til at gøre det til den primære oplevelse på deres telefon?