Poul Madsen, Ekstra Bladets chefredaktør, har indvilget i at medvirke i dokumentaren “Ekstra Bladet uden for citat” for at give et realistisk billede af den transformation, journalistbranchen står overfor. Transformationen betyder, at avisen går fra at være et trykt medie til at være et medie på nettet. Mikala Krogh, dokumentarens instruktør, har valgt at fortælle den dramatiske historie om papiravisens nedgang, siger Poul Madsen.
– Den anden historie, der handler om vores store fremgang på nettet, bliver ikke fortalt. Enhver journalist ved, at det er ikke en lige så god historie, siger han.
Mange tror, at EB er et monster, og at jeg spiser børn levende.
Poul Madsen, Ekstra Bladets chefredaktør
Men selvom dokumentarens fokus er på Ekstra Bladets massive oplagsfald, er Poul Madsen glad for at have medvirket. Det giver nemlig et realistisk billede af, hvad der sker i branchen.
Ekstra Bladet er især nødt til at omstille sig, fordi de oplever et så markant fald af papiraviser, siger Mark Blach-Ørsten, professor i journalistik ved Roskilde Universitet. Han mener, at det tager tid at omstille sig fra papir til nettet.
– Men alle aviser mærker faldet af papiraviser. Ekstra Bladet er bare særligt udfordrede, siger Mark Blach-Ørsten.
Læs også: Instruktør: Jeg elsker at hade Ekstra Bladet
Ekstra Bladets online univers
Ekstra Bladet har 800.000 daglige læsere på eb.dk, og deres betalingssite EKSTRA har 23.000 brugere. Et tal, der kun lød på 2.300, da dokumentaren blev optaget. Og det må siges at være en forholdsvis stor succes, siger Poul Madsen, der håber, at tallet er fordoblet inden udgangen af 2015.
– Avisens betalingssite EKSTRA er et univers, der minder meget om papiravisen – bare på nettet, siger Poul Madsen.
- Ekstra Bladet har 800.000 daglige læsere på eb.dk
- Den digitale forretning er blevet femdoblet de seneste syv år
- Papiravisens oplagstal i 2007 var 98.000
- Papiravisens oplagstal i 2013 var 52.000
- Kilde: Poul Madsen og Danmarks Statistik
– Den grundsubstans, min papiravis er lavet af, giver folk noget, de ikke vidste, de ville have, siger chefredaktøren. Det er nøjagtigt, hvad EKSTRA gør på nettet i dag, mener han.
Jeg møder mange mennesker, der siger: “Hold nu kæft, det var modigt af jer.”
Poul Madsen, Ekstra Bladets chefredaktør
Poul Madsen er netop nu på danmarksturné i forbindelse med dokumentaren, hvor han møder sine læsere:
– Jeg møder mange mennesker, der siger: “Hold nu kæft, det var modigt af jer. Nu har vi et realistisk billede af, hvad der foregår i journalistbranchen.”
Mødet med læserne bryder også med det billede, mange har af Ekstra Bladet og avisens chefredaktør:
– Mange tror, at EB er et monster, og at jeg spiser børn levende, siger Poul Madsen.
Ekstra Bladet vil gå forrest
– Ekstra Bladet står for det samme fundament, som vi altid har gjort; sport, underholdning og afsløring – og breaking på nettet. Det siger Poul Madsen, der håber, at dokumentarens ærlighed kommer til at påvirke andre medier til at lægge kortene på bordet.
– Jeg håber, at dem i pressen, der har haft travlt med at underspille krisen, nu ærligt står frem, siger han.
Krisen har netop gjort, at Ekstra Bladet har lanceret EKSTRA, der koster 29 kroner om måneden. Det er nødvendigt, mener Poul Madsen, der vil have danskerne til at forstå, at man ikke kan få kvalitetsindhold uden at betale for det.