Filmbranchens trick får dig i biografen i efterårsferien

Særligt børn og bedsteforældre strømmer til de danske biografer i efterårsferien. Foto: Nordisk filmbiografer

Filmpremierer med morbiditet, spænding og hekse har i efterårsferien lokket børn og voksne i biografen. Efterårsferien er en af de mest populære uger at gå i biografen, og det skyldes ikke mindst, at mange film får premiere i tiden op til ferien.

Ifølge hjemmesiden Kino.dk’s oplysninger havde fem film premiere torsdag den 4. oktober i uge 40. Torsdag den 11. oktober i uge 41, få dage før efterårsferien, havde otte film premiere. Det er en klar stigning sammenlignet med ugerne 35-39, hvor der var premiere på 2-3 film ugenligt.

-Vi har rigtig mange besøgende i efterårsferien, hvor vi selvfølgelig programsætter efter, hvad der er populært hos børn og voksne – og det er typisk de store premierefilm, siger Vibeke Wulfsberg, kommerciel direktør hos Nordisk Film Biografer og bestyrelsesformand for filmportalerne Kino.dk og Filmweb.no.

Biograferne åbner tidligere

Dansk Filminstitut laver ugentligt opgørelser af billetsalget af danske film i biograferne. Vibeke Wulfsberg mener, at den danske børnefilm Vildheks er den mest populære hos børnene. De seneste tal fra den 19. oktober viser, at filmen solgte 39.512 billetter fra premieredatoen den 11. oktober – 17. oktober. Fra den 17. oktober til den 19. oktober var salgstallene nået op på 42.979.

I hele landet åbner flere biografer tidligere, hvilket er populært med de mange børnefilm på programmet. Ifølge Vibeke Wulfsberg er oplevelsen hos Nordisk Film Biografer, at efterårsferien er en af de skoleferier, hvor mange forældre ikke har fri hele ugen. Derfor er mange bedsteforældre med børnene i biografen. Det betyder, at der er tid til hygge og børneaktivering.

– Vi laver typisk nogle aktiviteter i biograferne. I øjeblikket er der et heksetema ude i biograferne. Der er både udstillinger, konkurrencer, udklædning og mulighed for at tegne. Det synes mange bedsteforældre typisk er sjovt at deltage i, hvis de skal passe børnene og ikke lige ved hvad de skal finde på, siger Vibeke Wulfsberg.

Nordic Noir hitter

Det store hit blandt de voksne er uden tvivl Journal 64. Tal fra Dansk Filminstitut fra den 19. oktober viser, at Journal 64 har solgt 456.774 billetter siden premieren den 6. oktober. Det gør den til den bedst sælgende film i 2018.

Filmanmelder Jacob Lundvigsen fra Soundvenue mener, at populariteten skyldes krimigenren og kvaliteten.

– Journal 64 har et meget spiseligt format. Det er spændende og morbidt, men ikke svært at se på. Derudover elsker publikum dynamikken mellem Nikolai Lie Kaas og Fares Fares. Det er nogle flotte velproducerede film, der giver mening at se på det strore lærred, siger han.

Ifølge Jacob Lundvigsen er biopgrafgængerne trofaste fans. Han mener, at når man har set de første i rækken, skal man selvfølgelig også ind og se Journal 64.

– Mange af de filmhits, der virkelig slår igennem, er dem, der bygger videre på et univers, som man kender i forvejen. Det er tilfældet med Jussi Adler Olsens-filmene. Og så giver det derfor god mening, at producenterne lægger en premiere op til ferien, fordi folk har fri og har så er det oplagt at tage ind og se et filmhit,  siger han.

Sådan gjorde vi: Journalisten fandt en ny analyse af danskernes biografvaner fra Danmark Statistik. Tallene viste, at biograferne solgte flest billetter i ferierne. Med udgangspunkt i tendensen fandt journalisten de seneste salgstal hos Danmarks Statistik. Derefter kontaktede journalisten Nordisk Biografer for at spørge dem, om de har oplevet et øget salg. Journalisten ønskede at tale med en ekspert i film, men var udfordret af efterårsferien. Derfor besluttede journalisten at kontakte en filmanmelder for at tale om filmene, der var mest populære.