Et teenageliv opført i dans

Kompagni B danser i dag deres første af seks forestillinger
Foto: Toke Brødsgaard

Det Kongelige Teaters yngste balletkompagni – Kompagni B – har lige haft premiere på dette års forestilling af “Breakfast med Bournonville”. Kompagni B består af 13-15 årige, som selv har lavet forestillingen.

Om forestillingen

Forestillingen er kun for skoleelever og spiller på følgende dage:

Onsdag den 14. marts 2018 kl. 10 og kl. 12
Fredag den 16. marts 2018 kl. 10 og kl. 12
Fredag den 23. marts 2018 kl. 10 og kl. 12

Stress, angst og eksistentiel krise

Kompagni B består af 8. og 9. klasse på balletskolen. De laver en forestilling hvert år, hvor 9. klasse, som er afgangsklasse, er primus motor.

– De finder på koreografi, scenografi, kostumer og tema. Forestillingen hedder altid det samme, men temaet er forskelligt, fortæller PR – og presseansvarlig hos Det Kongelige Teater, Nathasja Lauritsen.

I år har eleverne fortolket temaer som stress, angst og identitetskrise, under arbejdstitlen “Leder efter lyset”. Kort sagt temaer, som kan optage en teenager.

Forestillingen bliver vist for 5.000 skoleelever fra 7.-9. klasse. Den finder både sted for at give danserne erfaring med at stå foran et publikum, og fordi det er interessant at møde eleverne én til én.

– Vi synes, det er lidt interessant, at det er teenagere som danser deres følelser ud til nogle andre, som forhåbentligt kan mærke det på en helt anden måde, end hvis det var et voksent publikum. Det er jo spørgsmål som identitet og det at finde sig selv, i den her “under construction-fase”.

Stor interesse fra skolerne

Kompagni B åbner i år tæppet for seks forestillinger, som alle er udsolgt. Dermed har forestillingen været udsolgt tre år i træk, til glæde for Nathasja Lauritsen.

– Vi vil jo rigtig gerne lave ting for børn og unge. Det er også fuldstændig gratis for skolerne at deltage. På den måde åbner vi teateret op for en ny generaton, og viser hvad teateret kan – og hvad ballet kan. Det er ikke så farligt at komme i det kongelige teater og se ballet.

Nathasja Lauritzen kan da også genkende flere gengangere mellem lærerne, som også er gode til at give positiv feedback på forestillingerne. Men også eleverne er begejstrede.

-Det var fascinerende og spændende, og bare spektakulært. Det var især fascinerende, hvordan de kunne holde sig til historien, og til hinanden, siger 15-årige Magd Samara fra Peder Lykke skolen på Amager.

Magd Samara har ikke set ballet før, men kan ikke afvise, at han kommer til at se det igen.

– Jeg kan godt forestille mig, at det er noget jeg kommer til at interessere mig for efter i dag.

Kan bruges i undervisningen

Lærerne kan vælge at bruge forestillingen i undervisningen. F.eks. i forhold til historie, hvor man kan dykke ned i kunstartens historie, og i forhold til håndværk, hvor scenografi og kostumer kan være til inspiration.

– Det er selvfølgelig også okay bare at komme ind og nyde forestillingen, men vi prøver at ligge op til, at der er nogle andre ting at fokusere på i forbindelse med oplevelsen, fortæller Nathasja Lauritsen.

Sådan gjorde vi: Vi fik oplysningen om forestillingen fra en pressemeddelelse, og har fået uddybende oplysninger fra PR – og pressemedarbejder Nathasja Lauritsen over telefonen. Nathasja Lauritsen satte os også i telefonisk kontakt med Magd Samara, som lige havde set forestillingen.