Beskidte gulve, manglende skeer til bland-selv-slik, sløsede egenkontroller og rod i regnskaberne.
Det er nogle af de ting, slikforretningerne i København får anmærkninger for, når Fødevarekontrollen kommer forbi.
En række kontrolrapporter fra Fødevarestyrelsen viser, at der det seneste år i indre København er givet utilfredse smileyer til hver fjerde af byens 82 registerede slik-, is- og chokoladeforretninger, der alle tilhører kategorien chokolade- og konfekturebutikker.
Kontrolrapporterne dækker over butikker på Nørrebro, Østerbro, Vesterbro, Amager og Indre By.
Optællingen: Sådan gjorde vi
Sanktionstallet på 25 procent er fundet ved at kigge på kontrolrapporter på findsmiley.dk for perioden 10. november 2014 til 10. november 2015 i områderne København K, Ø, V, S og N.
De 25 procent udgøres af butikker, der har fået en smiley i kategorien 2, 3 eller 4.
Kilde: Findsmiley.dk
Tallet er højere end i resten af landet, fastslår Martin Birch Andersen, sektionsleder i Fødevarestyrelsen København:
– Det er højere end landsgennemsnittet, at der i København er en sanktionsprocent på 25 i chokolade- og konfekturebranchen, men vi ser ofte, at der bliver givet flere anmærkninger i indre København end i resten af landet, siger Martin Birch Andersen.
Nye butikker uden styr på regler
Martin Birch Andersen påpeger, at det er svært at komme med et konkret bud på, hvorfor der gives flere anmærkninger i København end i resten af landet. Han nævner dog, at en af grundene kan være, at der åbner rigtig mange nye butikker i hovedstaden, hvor ejerne ikke altid har styr på reglerne, og det kan udløse en anmærkning.
Hvor 25 procent af de registrerede chokolade- og konfektureforretninger i København har fået en anmærkning det seneste år, er tallet 16,1 procent, når man ser på landsgennemsnittet. Det fremgår af findsmiley.dk, som er Fødevarestyrelsens hjemmeside over kontrolrapporter.
Læs også: Haribo hemmeligholder produktionsdatoer
Fødevarestyrelsens smileyordning har eksisteret siden 2001, og registrerede fødevarebutikker får flere gange om året vurderet deres fødevaresikkerhed med en smiley. I 2014 var landsgennemsnittet for smileysanktioner i alle fødevarekategorier 16,1 procent. En smileysanktion gives, hvis der er hygiejniske- eller administrative problemer i en forretning. Smileyerne findes i fire udgaver og er et udtryk for den samlede bedømmelse af kontrollen:
- Den glade smiley betyder, at der ikke er nogen anmærkninger til forretningen. Forretningen kan dog stadig godt modtage vejledninger.
- Den mindre glade smiley betyder, at butikken har fået indskærpelse for overtrædelse af administrative- eller hygiejniske krav. Første gang, en butik overtræder et krav, gives som regel en indskærpelse.
- Den lidt sure smiley betyder, at butikken har lavet en mere alvorlig forsømmelse, og den udløser ofte et forbud eller påbud.
- Den meget sure smiley betyder, at butikken har lavet meget grove overtrædelser, og det kan både betyde politianmeldelse og bøde.
En branche man skal være opmærksom på
Markedschef i Dansk Erhverv, Lotte Engbæk Larsen, mener, at de mange anmærkninger i Københavns fredagsguf-butikker tyder på, at man skal holde øje med branchen:
– Tallet lyder højt, og det kan tyde på, at det er et område, man skal være særlig opmærksom på, siger Lotte Engbæk Larsen.
De fleste af de sanktioner, der er givet i chokolade- og konfekturebutikkerne i København det seneste år, er af kategorien indskærpelse. En anmærkning, der typisk gives, når fødevarekontrollen opdager, at butikken ikke har styr på de hygiejniske- og administrative krav, der stilles til dem:
– Vi giver butikkerne en indskærpelse, hvis noget er kommet over en grænse, hvor det ikke er i orden mere. Det kan både være hygiejniske problemer og administrative fejl, der udløser en indskærpelse, siger Martin Birch Andersen.
Han nævner, at det i bland-selv-slik-butikker ofte er uhygiejniske slikområder, der udløser en plet på kontrolrapporten:
– I slikforretninger giver vi typisk anmærkninger, hvis hygiejnen i slikbuffeten ikke er ordentlig, og hvis der for eksempel ikke er skeer og handsker til at tage slik med, siger Martin Birch Andersen.
Lars Birch Andersen understreger dog, at der altid gives bøder og ikke bare indskærpelser, hvis forholdene er meget, meget alvorlige.
Canda MegaStore på Nørrebro i København er en af de butikker, der har modtaget et påbud tilbage i september. Her blev ejeren, Talall Chamma, overrasket over fødevarekontrollernes dom. Hans oplevelse er, at udfaldet af kontrollerne falder tilfældigt ud:
– De roser altid min butik, og alligevel giver de den sure smileyer. Jeg synes, at de går op i bagateller og fokuserer på forkerte ting. Jeg har set forretninger, der har meget store problemer, og de får glade smileyer, siger han.
Talall Chammas butik har blandt andet fået en anmærkning for at opbevare poser til bland-selv-slik for tæt på toilettet og for at have rod i regnskaberne.
Det er højere end landsgennemsnittet, at der i København er en sanktionsprocent på 25 i chokolade- og konfekturebranchen, men vi ser ofte, at der bliver givet flere anmærkninger i indre København end i resten af landet.
Martin Birch Andersen, sektionsleder i Fødevarestyrelsen København
Sådan undgår du at købe ulækkert fredagssnold
Martin Birch Andersen har en række generelle råd til, hvordan man undgår dårlige oplevelser, når man køber fredagssnold, og han anbefaler især, at man tjekker kontrolrapporten, der hænger på døren, inden man handler i en forretning:
– Kig altid på butikkens kontrolrapport, og find ud af, hvad det er for et lovgivningsområde, butikken har fået en indskærpelse for. Hvis det er noget administrativt, så er det ikke en direkte risiko for fødevaresikkerheden. Kig efter om butikkens kundeområde er rent. Hvis det er pænt, betyder det som regel, at der også er rent og pænt på lageret, siger Martin Birch Andersen.
Sofie Risborg, projektleder på fødevareområdet hos Forbrugerrådet Tænk, anbefaler også, at man altid kigger på kontrolrapporten, inden man går ind i en butik:
– Generelt kan man sige, at man som forbruger kan bruge smiley-ordningen som guide, inden man køber slik, chokolade og andet mad, siger hun.
Sofie Risborg fastslår, at forbrugeren skal huske, at bland-selv-slik ikke er ligeså hygiejnisk, som når man køber en pose Matador Mix:
– Man skal være opmærksom på, at bland-selv-slik ikke sælges under ligeså hygiejniske forhold, som hvis slikken er færdigpakket på forhånd, siger Sofie Risborg.
Hun anbefaler også, at man kigger sig godt omkring inde i butikken, inden man køber slik:
– Kig efter, om skeerne og boksene med slik ser rene ud, og om de kan lukke, siger hun.
One Response to "Fødevaresikkerhed: Københavnerbutikker sjusker med dit fredagsslik"