En indkøbstur efter mælk kl. 03.47 om natten kan vi se frem til i fremtiden. Det mener i hvert fald Marcus Schmidt, der blandt andet forsker i forbrugeradfærd og markedsføring inden for detailhandel på CBS.
Siden lukkeloven blev afskaffet i oktober sidste år, har vi som forbrugere vænnet os til lange og fleksible åbningstider i landets supermarkeder. Men åbningstiderne kan sagtens blive endnu længere, mener Marcus Schmidt. Ifølge ham er det derfor kun et spørgsmål om tid, før de danske forbrugere kan se frem til døgnåbne butikker og natteshopping inspireret af amerikanske tilstande.
– Man plejer gerne at sige, at man skal se på USA og tænke, at det er sådan, det kommer til at se ud hos os om tyve år. I USA har man fx Walmart, der jo i mange lokalområder har udkonkurreret alt. Og Walmart har døgnåbent, forklarer han.
Dermed afviser han HK Handels idé om, at det blot er et spørgsmål om markedsandele, før landets supermarkeder vil skrue åbningstiderne tilbage.
– Når først man har fået åbningstiderne ud af posen, tror jeg ikke, at de kan gå tilbage igen, fastslår han.
Ifølge Marcus Schmidt vil det nemlig forvirre forbrugerne alt for meget at indskrænke åbningstiderne, da der som regel er en indkøringsperiode på 3-4 år, før befolkningen har vænnet sig til at handle på nye tidspunkter af døgnet.
Læs også: HK: Supermarkeder vil ændre åbningstider – igen
Læs også: S tror ikke på ændringer af åbningstider
Generel oprustning i branchen
HK Handels argument kommer dog i kølvandet på, at landets største supermarkedskæder, Coop og Dansk Supermarked, et halvt år efter lukkelovens afskaffelse ikke har forøget deres omsætning. Men på trods af manglende omsætning, er der alligevel ved at ske en generel oprustning i branchen, mener Marcus Schmidt.
– Hvis man fx ser på tilbudsaviser, hvor der er kommet afgift på, så får man jo lige så mange tilbudsaviser, hvis ikke flere end nogensinde før, forklarer han.
Prisstigninger på vej
Ifølge Marcus Schmidt er det derfor kun et spørgsmål om tid, før døgnsupermarkeder bliver et ’must’ i Danmark. Samtidigt erkender han dog, at døgnåbne butikker kan betyde, at forbrugerne kommer til at betale for gildet.
– Det er da ikke udelukket, når butikkerne skal til at have døgnåbent, at det vil give et pres i form af højere lønninger. Og der vil de forsøge at vælte det over på priserne. Anderledes kan det ikke være, forklarer han.
Alligevel er det dog kun på betingelse af, at konkurrenterne gør det samme, fastslår Marcus Schmidt.