Forsker op til Black Friday: »Stå af forbrugerræset «

Vi skal tænke os om, før vi køber nyt, lyder det fra Susanne Pedersen, forsker ved Aarhus Universitet.
Foto: mohamed_hassan, Pixabay.

– Køb kun det, du har brug for.

Sådan lyder budskabet fra forsker i bæredygtigt forbrug ved Århus Universitet Susanne Pedersen, inden Black Friday-weekenden for alvor skydes i gang fredag d. 27. november. For selvom begivenheden for mange er en kærkommen mulighed for at bruge sine indefrosne feriepenge, er alle ikke glade for tilbudsfesten.

– Det er en ny undskyldning for at få folk til at købe mere. Timingen er god, fordi det er op til jul, siger Susanne Pedersen.

Det er ifølge Susanne Pedersen problematisk for klimaet, når danskerne køber nyt på Black Fridag. Og det er der en særlig grund til.

– Det er et stort problem, at produkterne har kort livscyklus, og at det ofte ikke kan betale sig at reparere dem. Så ender vi med at bruge en masse ressourcer på noget, som egentlig ikke var nødvendigt, siger hun.

Susanne Pedersen står ikke alene med betænkelighederne omkring Black Friday. Emilie Payami fra Rød-Grøn Ungdom er modstander af Black Friday og mener, at begivenheden står i kontrast til klimadagordenen.

– Black Friday er jo en kæmpe amerikansk forbrugsfest og verdens største salgsfænomen. Festen kommer store multinationale virksomheder til gode. Virksomheder, der i forvejen er ufatteligt rige og som tjener deres milliarder på at ødelægge klimaet. Det er den galskab, som gemmer sig bag danskernes glødende dankort og de hårdtslående tilbud på Black Friday. Det er et sort klimaaftryk, der hylder vækst og forbrug, og når man gør det, så er det uundgåeligt at klimaet bliver belastet mere end det allerede er i dag, siger hun.

Ingen dårlig samvittighed

Det køber vi mest af på Black Friday:

  • 1. Tøj
  • 2. Elektronik
  • 3. Personlig pleje (kosmetik, cremer o. lign.)
  • 4. Sko
  • 5. Legetøj eller udstyr til børn

Kilde: Undersøgelse foretaget af Dansk Erhverv, november 2019.

Direktør for tænketanken CEPOS Martin Ågerup ser dog anderledes på Black Friday. Han har tidligere udtalt sig om begivenheden og mener ikke, at det er realistisk at spare ressourcer ved at reducere vores forbrug. Martin Ågerup mener, at teknologiske opfindelser som smartphonen erstatter mange øvrige ting, såsom alarm, lommelygte og lignende. Derfor synes han ikke, at vi skal have dårlig samvittighed over vores indkøb.

– Boykot af eller dårlig samvittighed på Black Friday er ikke vejen frem. I stedet skal vi satse på at udvikle nye teknologier. Det er væsentligt generelt – også for miljøet i øvrigt – at udvikle teknologier, som reducerer vores ressourceforbrug på anden vis, så vi kan opnå den samme forbrugsoplevelse med færre ressourcer, skriver han i en mail.

Det er Emilie Payami uenig i.

– Det er fuldstændig forfejlet bare at opfatte økonomisk vækst som et eventyr. Det er rigtigt, at kapitalismen har skabt os en masse gode teknologiske løsninger, men hvis vi fortsætter, får det konsekvenser for vores klode, og hele verdens befolkning. Særligt for dem, der er dårligst stillede, nemlig de fattige.

Læs også: Klimabevidste københavnere vil begrave dit indre udsalgs-monster

Tænk dig om

Er det så muligt at holde en bæredygtig Black Friday? Ifølge Susanne Pedersen er det vigtigste, at vi tænker os godt om, før vi køber nyt. Og måske lade os inspirere af mormors sparsommelighed.

– Vi skal tilbage til den mentalitet, vores bedsteforældre havde. Hvor det var fint, så længe tingene fungerede. Vi kan godt stå af forbrugerræset. Gennem corona-krisen har danskerne vist, hvor gode vi er til at ændre vaner. Så hvorfor ikke gøre det med hensyn til julegaveindkøb og Black Friday, spørger Susanne Pedersen.

Sådan gjorde vi:

I denne historie var det vigtigt for skribenten, at have flere forskellige slags kilder med. Der er fokus på ekspertkilden, men derudover inddrages to kilder med modsatrettede holdninger til emnet Black Friday. Jeg lavede telefoninterviews med Susanne Pedersen og Emilie Payami, og fik udtalelser fra Martin Ågerup på mail.