I København har man det seneste år, ikke hørt så meget til skraldebilerne som man plejer. Det skyldes, at der er blevet købt nye og bedre skraldebiler, både for miljøet, skraldemændene og borgerne. Københavnerne kan dog se, og høre, frem til at indsamlingen af deres skrald bliver endnu mere harmløst. Elskraldebiler er ikke mange år ude i fremtiden.
Da affaldsselskabet R98 lukkede tidligere i år, blev renovationsindsamlingen udbudt. I København førte det til, at flere forskellige private firmaer overtog opgaven, men på Frederiksberg overtog kommunen selv opgaven.
»Kommunalbestyrelsen mente, at vi selv i kommunen kunne gøre det bedre, end de bud der kom ind. Efterfølgende fik man en ekstern ekspert til at regne på, hvad det ville koste at hjemtage opgaven, og det viste sig at være billigere, end de bud der kom,« forklarer driftschef Ole Philip, Frederiksberg Gartner- og Vejservice.
Helt ny bilpark
I udbudsmaterialet fremgik det, at der skulle købes nye skraldebiler. Det skyldtes, at de daværende skraldebiler var gamle og forældede. Ifølge Ole Philip er det dog logisk nok.
»Da R98 fik at vide at de skulle lukke, så er det klart, at de ikke gik ud og investerede i nye biler. Det ville jeg jo heller ikke gøre, hvis jeg fik at vide, at jeg skulle lukke i morgen. Der var så nogle krav i udbudsmaterialet, der gik ud på, at man tænkte på arbejdsmiljøet i forhold til skraldemændene og miljøet generelt.«
Et af kravene var blandt andet at bilerne, som minimum, skulle have euro 5 motorer, som er en klasse motorer bliver delt op i. Skraldebilerne der kører rundt i København og på Frederiksberg har euro 5 plus motorer, som forurener mindst af lastbilsmotorer. Udover miljøet var der krav om bedre arbejdsmiljø og sikkerhed. Skraldebilerne er blandt andet udstyret med lav indstigning og fuld ståhøjde inde i bilen. Derudover er de udstyret med flere kameraer og en busdør i højre side med glas hele vejen ned, så man bedre kan se cyklister, når man svinger til højre. De nye biler betyder meget for skraldemændene, mener Ole Philip.
»De synes jo, det er dejligt at få en ny bil. Samtidig kan de godt se, at det her er moderne biler i forhold til dem, der var i forvejen. De føler sig mere trygge, men der skal man så passe på at det ikke bliver en falsk tryghed, for så er det at det går galt, men det er de klar over, for der er ikke sket nogen ulykker. Det er der generelt ikke i rigtig mange år.«
Elskraldebilen er på vej
På Frederiksberg har de ikke kun købt nye store skraldebiler, de har også købt nogle mindre skraldebiler, der kører på el. De bliver brugt til at indsamle skrald i parker, gårde og andre steder hvor det er svært at få plads til den større skraldebil. Ifølge Ole Philip er elskraldebilen fremtiden.
»Jeg tror ikke det varer lang tid, før man kan køre det hele på el. Og der er vi med, det er helt sikkert. Jeg nærmest blevet påbudt, at lige så snart der kommer en elskraldebil, så køber vi sådan en på forsøgsbasis.«
Men selvom en skraldebil der kører på el lyder som en god idé, kommer københavnerne nok ikke til at se deres skrald blive hentet af store elskraldebiler lige foreløbig.
»Det der er ulempen i dag, er at batterierne er kæmpestore, og de vejer utrolig meget, så der skal man altså finde på noget nyt. De lastbiler på el vi har, som ikke er større end en almindelige kassebil, der vejer batteriet et ton. Det er en femtedel af vægten. Så der er nogle ting, hvor man lige skal tænke sig om,« siger Ole Philip.