Hvis regeringens folkeskolereform bliver vedtaget, vil den danske folkeskole blive en obligatorisk helddagsskole. Og det kan blive et pædagogisk problem, mener Jens Terp, der er formand for Frie Børnehaver og Fritidshjem.
– Problemet ligger i, at fritidspædagogikken, som jeg ser det, udvandes, siger han.
Fritidspædagogik er den form for pædagogik, der drives på steder som fritidshjem, og SFO’er. I regeringens folkeskolereform skal hovedparten af de ekstra skoletimer bruges som såkaldte aktivitetstimer, der skal fremme elevernes personlige og sociale evner, sammen med de faglige.
Det er en opgave, der hidtil har ligget hos fritidshjemmene. Men Jens Terp frygter, at langt fra alle skoler har kapaciteten til, at kunne udføre fritidspædagogikken, der kræves af disse timer.
– Skolerne er slet ikke fysisk egnede til at have timer, som svarer til det begreb, de kalder aktivitetstimer, siger han.
Læs også: Festligt sammenhold til lærernes demo
Byskolerne i centrum
Det er specielt byskolerne, som Jens Terp er bekymrede for. Han forklarer, at samtidig med at der bliver flere og flere byskoler, og at det er dem, der har flest elever, kan det være dem, der har sværest ved at leve op til regeringens reform.
– Det vil sige, at der hvor det måske er mest påkrævet, at der skal være aktivitetstimer, er der hvor der måske ikke er fysiske rammer for, at det kan lade sig gøre, fortæller Jens Terp.
Københavns Kommune er ikke i stand til konkret, at kunne udtale sig om emnet, da forslaget endnu ikke er slået helt fast.
– Lige nu kigger vi på alt vores kapacitet, både på skoledelen og på fritidsdelen, for at finde ud af hvor mange børn vi har, og hvad vi har af lokaliteter, udtaler Camilla Niebuhr, fra Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune, og fortæller at de først derefter vil kunne komme nærmere puslespillet.
Læs også: Lærerstuderende: Giv os flere timer, så pjækker vi mindre
Pædagoger skal hjælpe i timerne
I forslaget lægger regeringen op til, at folkeskolerne skal samarbejde mere med fritids- og idrætsinstitutioner, og at både lærer og pædagoger skal tage sig af aktivitetstimerne. Det betyder, bl.a. at personalet i SFO’er og fritidshjem kan komme ind og hjælpe i aktivitetstimerne.
Det er dog op til de enkelte kommuner selv, at bestemme hvordan samarbejdet skal udføres i praksis.
– Der er flere kommuner, hvor vi har de her samarbejder. Også på flere heldagsskoler eksistere samarbejdet også, men det eksisterer ikke altid optimalt, siger Jens Terp.
Han siger, at det skyldes, at der er stor forskel på kulturen på et fritidshjem og på en folkeskole. I folkeskolen står det faglige i højsædet, og ikke det kreative, som er fritidsordningernes fokus. Jens Terp mener, at denne forskel er meget væsentlig for reformen.
– Balancen mellem det faglige og kreative er vanskelig. Det er en udfordring, og det er noget der skal tages meget seriøst, hvis det her skal lykkes.
One Response to "Fritidshjem er bekymrede for skolereform"