Handelslivet i Lyngby bymidte hårdt prøvet op til Black Friday og julen

I 2025 kan man tage den første tur mellem Lyngby og Ishøj. Foto NetAvisen.

Frustrationen over letbanebyggeriet har taget voldsomt til de seneste par uger blandt de forretningsdrivende i Lyngby bymidte. Hvis formanden for Handelsforeningen skal opsummere det lyder det sådan her:

– De sidste tre uger i Lyngby har været frygtelige, fordi man mere eller mindre har lukket hele Lyngby af – det har nærmest fungeret som ’Fort Knox’, siger Søren Bak Sørensen, der er formand for Handelsforeningen for Kongens Lyngby og Omegn.

I forsøget på at gøre Lyngby centrum mere tilgængeligt op til Black Friday besluttede kommunen at intensivere det i forvejen meget omfangsrige vejearbejde i Lyngby. Formålet er at give butikkerne så meget ro som muligt for at få noget omsætning hjem til Black Friday. Men formanden havde gerne set at man havde ventet med noget af det arbejde, som i øjeblikket bliver udført til januar og februar 2024.

Mange kunder gider simpelthen ikke Lyngby. Jeg havde jo kunder, som kom i den fysiske butik, som ikke vil handle på nettet. Kunder, som gerne vil ind og se i butikken og mærke varerne. Det er simpelthen forfærdeligt, det, som vi står over for.
Butiksindehaver Bettina Beltner.

Læs også: Borgerlig splittelse om letbane i Gladsaxe

I handelslivet oplever man nemlig, at omsætningen i de fysiske butikker er hårdt ramt, særligt butikker på Lyngby Torv kan berette om dårlig omsætning grundet byggeriet. I perioder har der været totalt spærret af for butikker placeret på Lyngby Torv. Butikkerne har fået inddraget parkeringspladser, haft mindre gående trafik, og nogle har måtte lukke.

– For nogle i Lyngby bymidte har det kostet 8-12 procent i omsætning, og for andre har det kostet 50 procent i omsætning. Afskedigelser af personale under letbanebyggeriet har også været en konsekvens for flere forretninger. Generelt har Lyngby en størrelse som handelsby, at Lyngbys borgere ikke kan opretholde handlen alene, det er vi simpelthen for store til. Vi er meget afhængige af kunder udefra, siger Søren Bak Sørensen.

Formanden, Søren Bak Sørensen, peger dog på rigtig god støtte fra lokalbefolkningen, men anerkender, at byen har mistet kunder udefra, som har fundet andre indkøbsvaner, og med byggeriet er blevet vant til at handle andetsteds.

Butiksindehaver på Lyngby Torv genkender alt til problematikkerne

Bettina Beltner, indehaver af en butik af samme navn, på Lyngby Torv udtrykker dyb frustration over situationen.

– Mange kunder gider simpelthen ikke Lyngby. Jeg havde jo kunder, som kom i den fysiske butik, som ikke vil handle på nettet. Kunder, som gerne vil ind og se i butikken og mærke varerne. Det er simpelthen forfærdeligt, det som vi står over for, siger Bettina Beltner.

Bettina Beltner beretter om en generel faldende omsætning i hendes fysiske butik under byggeriet og udtrykker stor lettelse over, at hun også driver en webshop, som klarer det godt.

– Jeg bruger rigtig mange penge på annonceringer på sociale medier, fordi jeg ved, at jeg skal fokusere på min onlinedel. Jeg synes, at det er ærgerligt for Lyngby, det er jo en fantastisk handelsby, men det her har ødelagt os, siger Bettina Beltner.

Fakta om Hovedstadens Letbane

  • Bliver 28 km lang
  • Får 29 stationer
  • Kører fra Ishøj i syd til Lyngby og DTU i nord
  • Koster 5,1 mia. kr.
  • Staten betaler 40 pct. af byggeriet, Region Hovedstaden 26 pct. og de 11 ejerkommuner 34 pct.
  • Forventes at få 13-14 mio. passagerer årligt
  • Forventes færdig i 2024

Kilde: Region Hovedstaden

Status på trafikforholdene op til Black Friday

Asfaltarbejdet på Klampenborgvej mellem Lundtoftegårdsvej og Kanalvej forventes at vare til og med fredag den 17/11. Således er der åbent for trafik fra lørdag den 18. november på Klampenborgvej. På Klampenborgvej fra Lyngby Hovedgade til Lyngby Storcenter er der opført et midlertidigt byrum. Klampenborgvej er permanent lukket for biltrafik på strækningen ml. Kanalvej og Lyngby Hovedgade. Asfaltarbejdet på Buddingevej mellem Engelsborgvej og Jernbanepladsen var også planlagt, så det kunne være færdigt netop inden Black Friday, så Buddingevej og Viadukten kunne blive genåbnet, oplyser centerchef for Center for Trafik, Miljø og Bæredygtighed, Lene Mårtensson.

Læs også: Letbanebyggeri gør livet surt for butikkerne: Skræmmer kunderne væk

Sådan gjorde vi: Efter en dag i Lyngby centrum, hvor journalisten talte med forskellige butiksindehavere og ansatte, besluttede journalisten at skrive en historie om, hvordan letbanebyggeriet påvirker handelslivet i bymidten. Journalisten blev gjort opmærksom på, at Lyngby Torv er særligt hårdt ramt, derfor kontaktede journalisten en butiksindehaver på torvet. For at få dannet et mere generelt billede kontaktede journalisten formanden for handelsforeningen. Journalisten tog også fat i kommunen som en opfølgning på situationen og de trafikale forhold. Interviewet med butiksindehaveren og formanden for handelsforeningen er begge foretaget telefonisk. Svaret fra kommunen er indhentet skriftligt.