Det kan efterhånden være svært at opstøve en ribbenssteg med fedtkant og en tyk, brun sovs i danske virksomheders kantiner, der i stigende grad vælger at servere sunde retter til sine medarbejdere.
Tendensen kan tydeligt mærkes ude hos de firmaer, som står for driften af kantinerne.
»De fleste af vores kunder går meget op i kosten på deres arbejdsplads, og de forventer, at vores mad kan leve op til deres krav om god ernæring. Især må fedtprocenten ikke være for høj.« siger Bettina Arnt, drifts- og personalechef i KKS, der står for kantinedriften hos en række store virksomheder.
Det skal være en oplevelse
Virksomhedernes efterspørgsel efter sund kantinemad er et forholdsvist nyt fænomen, der er opstået inden for de sidste 5-10 år. Det mener Bengt Egeberg Mikkelsen, professor på Institut for Planlægning ved Aalborg Universitet.
»Det har taget fart de seneste år. For tyve år siden gjaldt det kun om at give medarbejderne noget at spise. Nu handler det også om at give dem en oplevelse og samtidig fremme sundheden på arbejdspladsen,« siger han.
Maden skal tiltrække nye medarbejdere
Sund mad kan derfor vise sig at være en god investering og ifølge Bengt Egeberg Mikkelsen, er de sunde madvarer en del af en samlet strategi, der skal styrke virksomhedernes evne til at tiltrække nye medarbejdere.
»Virksomhederne forsøger at brande sig selv på deres madkultur. Det er simpelthen blevet en måde at gøre arbejdspladsen mere attraktiv på. Er det svært at konkurrere på lønnen, kan tiltag som en lækker kantine måske gøre en forskel,« siger han.
LÆS OGSÅ: Æbler nedsætter risikoen for hjerte-kar-sygdomme
http://www.b.dk/viden/aebler-nedsaetter-risikoen-for-hjerte-kar-sygdomme
LÆS OGSÅ: Kiloene rasler af med nordisk mad på gaflen
http://www.b.dk/nationalt/kiloene-rasler-af-med-nordisk-mad-paa-gaflen