Bordtennisbordet står midt i det åbne kontorlandskab. Ovenpå ligger bolden og de røde bat stille. For en stund.
– Nogle gange tager vi en hel dag ud af kalenderen, og så spiller vi bare bordtennis, fortæller Martin Lindberg, direktør hos reklamebureauet Layback i Vallensbæk.
Omgivelserne på arbejdspladsen kalder også på et spil rundt om bordet. De 10 medarbejdere har nemlig 800 kvadratmeter at boltre sig på. Masser af gulvplads, motionsarealer og grønne planter hist og her. Tilbage til bordtennisbordet.
– Jeg gav 1.500 kroner for det. Og det har i hvert fald været 200.000 værd. Det er simpelthen så vildt, fortæller Martin Lindberg.
Læs også: Forsker: Knitrende lyde og hviskende stemmer kan mindske unges stress
I de fem år Layback har eksisteret, har der dog ikke været en eneste sygemelding med stress. Ifølge Martin Lindberg kan det kædes sammen med virksomhedens bevidste fokus på arbejdsklimaet.
– Vi er rigtig gode til at lave ting sammen. Kunderne kommer også en gang i mellem og siger: Hvordan fanden kan det være, at I bare lader jeres medarbejdere spille midt på dagen? Men det har bare gjort rigtig meget, at de må tage lige så mange pauser, de vil. Det er frihed under ansvar. Som leder er du nødt til at lade være med at blive irriteret over det, men tværtimod må du tro på, at det gavner dig mere i sidste ende, fortæller han.
Kvaliteten af slutproduktet er vigtigere end medarbejderens rejse derhen
3 faktorer der er med til at forebygge stress på jobbet
1) At man kan se et formål med sit arbejde. Virksomhedsetikken skal være i orden og man skal kunne se sig selv i spejlet om morgenen.
2) Arbejdsbyrden skal være passende. Det er afgørende, at man får de udfordringer, man har brug for – men ikke for mange. Mulighed for at regulere arbejdsbyrden og sværhedsgraden er altså vigtig. For meget arbejde er akut stressende, mens for lidt arbejde er kedeligt og meningsløshedsskabende.
3) Et godt socialt miljø. At medarbejderne er sammen om opgaven og kan finde glæde i at samarbejde om tingene. At man oplever, man gør en forskel og betyder noget som person.
Kilde: Lektor Hans Henrik Knoop, forsker i psykisk arbejdsmiljø.
Hemmeligheden er, ifølge Martin Lindberg, at fokusere på slutproduktet fremfor medarbejderens rejse derhen.
– Det er jo lige meget, om jeg sidder og skælder en af mine medarbejdere ud, fordi han har holdt for mange pauser. For hvis kunden er sindssygt lykkelig for sit produkt, og jeg indenfor en nogenlunde tid har kunnet levere det til kunden, så er vi alle glade, fortæller han.
Læs også: Psykolog: Dårligt arbejdsmiljø udfordrer julefrokosterne
Udenfor arbejdstiden dyrker medarbejderne også sociale motionsaktiviteter. Nærmere bestemt dyrker de paintball og fodbold. Og noget tyder på, at deres sammenhold har en direkte effekt på deres helbred. Fra virksomheden anskaffede sig bordtennisbordet, og lige indtil influenzaepidemien brød ud for en måned siden, havde medarbejderne i Layback nemlig kun haft hvad der svarer til én sygedag om året hver, fortæller Martin Lindberg.
Motion giver x-factor til firmaer
– Når man styrker det sociale sammehold på arbejdspladsen, så styrker man også trivslen og samarbejdsevnerne. Det får sygefraværet til at falde, fortæller Rikke Line Klockars-Jensen, der er udviklingskonsulent i Dansk Firmaidrætsforbund. Hun hjælper til daglig virksomheder med at blive mere aktive.
– Jeg kan mærke en x-factor, når jeg kommer ud på arbejdspladser, hvor de laver forskellige sociale motionsaktiviteter. Så kan man mærke, at de har det bare godt sammen. Og det gør jo, at man går glad på arbejde. Jeg er slet ikke i tvivl om, at det også mindsker risikoen for stress, fortæller Rikke Line Klockars-Jensen.
Læs også: TV: Byen er det nye fitnesscenter
Hun forklarer desuden, at motion på arbejdspladsen er blevet mere udbredt, siden hun begyndte sit arbejde for 15 år siden. Der er sket noget med den mentalitet, hun mødes af, når hun kommer ud og foreslår stående møder, dans i pausen eller en hurtig bordtenniskamp.
– Dengang følte jeg, at jeg kom ud som pauseklovn og folk grinte lidt af det. Nu bliver det altid modtaget positivt, når vi kommer ud og foreslår de her tiltag. Det er ligesom blevet commonsense, at det selvfølgelig ikke er godt for os at sidde ned i otte timer hver dag, fortæller Rikke Line Klockars-Jensen.
Det er godt at vise sine uformelle sider
– Det vigtigste for at forebygge stress er, at jobbet er meningsfuldt og nogen har glæde af det, man gør, fortæller lektor Hans Henrik Knoop, der forsker i psykisk arbejdsmiljø.
Han pointerer, at et godt arbejdsmiljø handler om meget mere end bordtennis. Men han fremhæver alligevel vigtigheden af det sociale sammenhold.
– Når man er kollegaer, er man tilbøjelige til at være meget fokuserede på arbejdsopgaverne og den professionelle relation. Så er der rigtig meget af det, man også rummer, som ikke kommer frem. Hvis man har god mulighed for at snakke sammen ved kaffemaskinen eller vise nogle helt andre sider af sig selv og være uformel, så åbner det for en masse kontaktflader, som det kan være rigtig godt at dyrke, fortæller Hans Henrik Knoop.
Og hvis man ikke har det godt på jobbet, kan det få store konsekvenser.
– Mennesker går i stykker af at være der, hvis de mistrives i lang tid, siger Hans Henrik Knoop.
Sådan gjorde vi: Idéen til artiklen kom først og fremmest af nyheden om, at danskernes mentale sundhed er dårligere end nogensinde før. Firmaet Layback blev fundet gennem konkurrencen “Danmarks Sundeste Arbejdsplads”, der afholdes af Dansk Firmaidrætsforbund. Alle kilderne er interviewet over telefon.