Er du vant til at tage medicin, men oplever bivirkninger i form af hovedpine eller andre smerter, som indlægssedlen ikke fortæller noget om?
Ny kampagne sætter fokus på muligheden for selv at indberette medicinske bivirkninger.
I dette forår kører Sundhedsstyrelsen en kampagne, der sætter fokus på muligheden for, at medicinbrugere og deres pårørende selv kan melde bivirkninger på internettet.
Læs også: Meld en bivirkning
Sundhedsstyrelsens kampagne ”Meld en bivirkning” kommer til at køre via diverse patientforeninger, pjecer hos apotekerne og lægepraksisserne samt information på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.
Og selvom patienterne har haft mulighed for at indberette bivirkninger i mange år, er det stadig nødvendigt med kampagner til at oplyse forbrugerne.
Vigtig viden
– Vi har lidt en fornemmelse af, at der ikke er så mange, der er klar over, at de rent faktisk selv kan indberette bivirkninger til os. Man har kunnet det i ti år, men vi modtager ikke så frygtelig mange fra medicinbrugere og pårørende, siger Louise Benner, der er kommunikationsmedarbejder i Sundhedsstyrelsen.
I 2010 kørte Sundhedsstyrelsen en lignende kampagne, hvor de havde gode erfaringer med at inddrage apotekerne. Så denne gang er det muligt at finde pjecer hos apotekerne, i håbet om at budskabet kan komme ud til endnu flere forbrugere. Og i samarbejdet med patientforeningerne, vil budskabet blive målrettet mere til patienter med specifikke sygdomme.
Læs også: De ikke-indberettede
– For os er det jo super vigtigt, at vi får indberetninger fra folk, fordi det også tit er nogle andre beskrivelser vi får fra medicinbrugeren end lægerne, siger Louise Benner.
Hun forklarer samtidig, at den vigtige viden har stor betydning.
– Det bidrager i sidste ende til at gøre medicinsikkerheden bedre, siger Louise Benner.