Iværksætter: Jeg vil sælge tørvejr!

Andreas Søgaard er manden bag byparaplyen Abrella. Foto: Malte Gaardsøe

Den 27-årige kaospilot og iværksætter Andreas Søgaard, grundlægger af virksomheden Abrella, har allerede introduceret både Aarhus, Herning og Silkeborg for fænomenet byparaply. Næste skridt bliver København i starten af 2016 og ikke mindst to franchise- afdelinger i Norge og Irland.

– Det er vildt at have siddet med en idé i små to år, og at der nu er personer i andre lande, som er blevet interesseret og er villige til at betale for den, fortæller Andreas Søgaard.

Abrella startede i marts 2014 med de første 1.300 paraplyer i Aarhus. Siden har Andreas Søgaard og teamet bag Abrella modtaget iværksætterprisen 2015 i kategorien `Den kreative pris’.

Byparaplyen fungerer ved, at man låner en paraply fra en af de i alt 155 holdere, som er placeret rundt i gadebilledet ved butikker, restauranter, biografer og stationer. De i alt 180 kunders køb af annoncer, som pryder paraplyens udvendige sider, gør det muligt at stille dem gratis til rådighed for byens gæster.

Læs også: Freelancere dropper hjemmekontoret og rykker på café

Regn i Taiwan

Idéen til Abrella opstod, da Andreas Søgaard arbejdede som konsulent i Taiwan.

-Det pissede ned hver dag i to måneder. Butikkerne i Taiwan stiller stativer til rådighed, hvor man kan smide sin paraply, men folk glemmer dem. Det brugte jeg som mit eget lånesystem, forklarer Andreas Søgaard.

Idéen blev udviklet som en del af Andreas Søgaards sidste år på kaospilotuddannelsen, men penge til at realisere idéen var der ikke mange af.

– Man skal betale up front til leverandører, og min konto stod i nul. Jeg pitchede idéen til en del butikker i Aarhus. Otte af dem var med på den, og så satsede jeg deres penge og bestilte nogle paraplyer, fortæller Andreas Søgaard.

Frygt for et nej

Selvom Andreas Søgaard ikke har meget at være bange for længere, og med iværksætterprisen 2015 burde føle sig på mere sikker grund, så er frygten ikke længere væk, end at den er tæt på.

-Det er det værste at få et nej, også i dag. Alle mennesker er bange for at gå ud med noget, som de ikke er 100 procent sikre på, og så få et nej. Det er ens baby. Man har ikke lyst til at få at vide, at den er grim, forklarer Andreas Søgaard.

Læs også: Workshop skal styrke unge iværksættere

Barberblade og krøllejern

I forbindelse med at Abrella vandt iværksætterprisen, har Andreas Søgaard mødt andre ligesindede virksomheder i branchen, som sætter vision højere end indtjening.

– Det er fedt at komme ind i et miljø, hvor virksomheder ikke kun tænker: Der er et hul i markedet for barberblade og krøllejern, lad os udnytte det, så vi kan tjene en masse penge, siger Andreas Søgaard.

I Andreas Søgaards øjne bliver betegnelsen iværksætter brugt lidt i flæng, men det afholder ham ikke fra at have en klar vision for hans egen virksomhed.

– Det handler jo egentlig slet ikke om paraplyer. Jeg vil sælge tørvejr og skabe noget, som kan hjælpe andre og gøre deres hverdag bedre, fastslår Andreas Søgaard.