Københavner-bilister skal ud af Frederiksberg

Bilister med ærinde i København søger i høj grad ind over kommunegrænsen til Frederiksberg for at stille bilen. Det skyldes primært den store prisforskel på parkeringslicens i de to kommuner. De mange gæster gør det nærmest umuligt for lokale beboere at finde en parkeringsplads i nærheden af deres bopæl og fjerner samtidig lysten til at tage offentlig transport. På baggrund af en ny parkeringsanalyse foreslår forvaltningen under Frederiksberg Kommune at hæve prisen på parkeringslicens mærkbart.

 

»København omgiver Frederiksberg på alle leder og kanter, og der hvor vi selv har en parkeringszone, der har de betalingsparkering til langt højere priser,« siger Poul Eldrup, der er leder af Frederiksberg Parkering under kommunens Vej- og Parkafdeling.

 

Ifølge de nuværende regler er de første to timers parkering i p-zonen gratis. I Københavns kommune koster det til sammenligning 20 kroner. En dagslicens med periodekort koster på Frederiksberg 35 kroner, hvorimod man skal slippe 73 kr. i København.

 

Forvaltningen ønsker derfor at hæve priserne, så de matcher niveauet i Københavns Kommune.

 

En mulig model for de nye takster lyder på 5 kroner for den første time, 10 kroner for den anden time og 15 kroner for de følgende timer. De ekstra indtægter vil gå til statskassen, men skal også bruges til at bygge underjordiske parkeringsanlæg. 

 

Det er for nemt at snyde

Hos Frederiksberg Parkering mener man, at reglerne om to timers gratis parkering er for nemme at komme udenom.

 

»For bilisterne er det jo en udmærket ordning. Problemet med det er, at det er utroligt nemt at omgå parkeringsordningen ved bare at gå ned og flytte på p-skiven,« siger Poul Eldrup.

 

Han peger på, at smuthullet fjerner grunden til at betale dagslicens og benytte den offentlige transport. »Derfor virker restriktionen ikke. Så tager folk bilen frem for at tage bussen.«

 

FDM: problemerne kan ikke løses på kommunalt plan 

Hos FDM mener man ikke, at Frederiksberg kommune selv er skyld i problemet med for få parkeringspladser. Her mener man, at problemet stammer fra Københavns Kommune. 

 

»Man har jo i virkeligheden smidt et problem over hegnet,« siger Per Alkestrup, der er leder af FDMs juridiske afdeling. 

 

»Problemet med for få p-pladser i København har man presset over kommunegrænsen til Frederiksberg. Det understreger også, at infrastruktur, som parkering er en vigtig del af, ikke kan løses på kommunalt plan.«

 

Han mener, at Frederiksbergs borgere bliver straffet med det nye tiltag: 

»Det er i virkeligheden problemer i Københavns kommune, som Frederiksberg kommer til at skulle løse.« 

 

Per Alkestrup peger på nødvendigheden af, at København skaffer de nødvendige parkeringspladser til kommunens egne borgere og gæster og sørger for bedre muligheder for at skifte mellem trafikformer.      

 

Frederiksberg Kommunes planer om at bruge en del af indtægterne fra højere parkeringslicens til at skaffe flere parkeringspladser, glæder derimod FDM.

 

»Det er positivt. Kommunen er jo også nødt til at forholde sig til, at der er flere af deres egne borgere, der bliver bilejere. Dermed må man også bidrage til, at de kan komme til at parkere,« siger Per Alkestrup.

 

Håber på ny parkeringsordning i 2012

Frederiksberg Parkering håber på, at politikerne kan nå til enighed om en ny parkeringsordning i løbet af efteråret eller først i det nye år. Implementeringen af de nye regler vil tage omkring et halvt år. Beslutningen skal derfor træffes inden længe, hvis en ny ordning skal træde i kraft i løbet af 2012.

 

Læs også:

 

http://i.pol.dk/tjek/bilerogmc/article1043560.ece

 

http://www.b.dk/koebenhavn/dyrere-parkering-koebenhavnerne