Klimamarch i Roskilde: »Vi vil sende et klart signal til politikerne«

I lørdags foregik Folkets Klimamarch i 25 byer. I Roskilde marcherede næsten 300 mennesker med et opråb til lokalpolitikerne om at gøre Roskilde Kommune grønnere.
Foto: Mille Bjerregaard

Brostenene på torvet i Roskilde bymidte er fyldt med mennesker i alle aldre. Hjemmelavede klima-bannere flagrer i takt med den hårde vind, mens en bølge af højlydte stemmer skråler med på klima-slagsange.

På scenen står 17-årige Iris Flint Hunneche, som er en del af Roskilde Klimanetværk og medarrangør af klimamarchen.

– Vi vil sende et klart signal til politikerne om, at klimaet skal stå øverst på deres dagsorden, siger Iris Flint Hunneche.

Det er lørdag i november, og der er ti dage tilbage af kommunalvalgkampen. Roskilde Klimanetværk har derfor arrangeret dagens klimamarch for at understrege, at det er nu, der skal handles.

– Politikerne i Roskilde gør ikke nok for klimaet. Vi marcherer, fordi der skal gøres meget mere, og vi bliver nødt til at holde politikerne i ørerne, siger Iris Flint Hunneche.

Vi vil have en grøn og retfærdig fremtid

En lang kæde af mennesker marcherer gennem bymidten, mens høje stemmer råber på en grønnere og mere retfærdig fremtid. Det eneste der næsten kan overdøve stemmerne, er klapsalverne, der følger med.

Helle Boje, der også er en del af Roskilde Klimanetværk og tovholder for klimamarchen, fremhæver, at det handler om at få politikerne til at forstå betydningen af, at der skal handles nu.

– Vi borgere skal tage ansvaret på os, og vi er nødt til at lægge pres på politikerne, så de er klar over, at vi vil have et mere klimavenligt samfund, siger Helle Boje.

Byrådsmedlem og kandidat til kommunalvalget Anna Bondo Nielsen (EL) er enig i, at Roskilde Kommune sagtens kan gøre mere for klimaet.

– I forhold til andre kommuner, har vi mere klima på dagsordenen, men i forhold til den klimakrise vi står i, så kan vi gøre mere. Vi skal blandt andet have en større borgerinddragelse, gøre det lettere for folk at leve uden biler og sørge for en kollektiv trafik, der hænger sammen, siger Anna Bondo Nielsen (EL).

Karim Friis Arfaoui (S), der er formand for Klima og Miljøudvalget, mener, at Roskilde Kommune er meget ambitiøse, når det kommer til klimaet.

– Vi er i Roskilde Kommune gået foran, og vi er godt med i forhold til at nå klimamålene. Vi skal bruge flere ressourcer på borgerinddragelse, men vi skal alle sammen tage et ansvar, siger Karim Friis Arfaoui (S).

Klimamål i Roskilde Kommune for CO2-reduktioner

I 2030 vil Roskilde Kommune have en neutral el-og fjernvarmeforsyning

I 2035 vil Roskilde Kommune have en individuel opvarmning

I 2035 vil Roskilde Kommune have en CO2-neutral kommune som virksomhed

I 2040 vil Roskilde Kommune have en CO2-neutral kommune som geografisk område

Kilde: Roskilde Kommune – Klimamål og Strategier

Læs også: Roskilde Kommune vil klimakompensere deres flyrejser

Prioritering af klimaet er vigtigt lokalt

At der skal gøres noget lokalt, er Roskilde Klimanetværk og flere politikere i Roskilde enige om. Thomas Budde Christensen, der er lektor ved Institut for Mennesker og Teknologi på Roskilde Universitet, vurderer det samme.

– Mange klimaløsninger skal i sidste ende implementeres lokalt, og kommunerne har stor indflydelse på, hvordan de skal implementeres, siger Thomas Budde Christensen.

Han tilføjer,

– Kommunerne kan blandt andet sørge for at lave effektive og grønne kollektive trafikløsninger, der gør det relevant for borgerne at køre i den kollektive trafik i stedet for egen bil.

Læs også: Klimabevidste københavnere vil begrave dit indre udsalgs-monster

Helle Boje er sikker på, at hvis politikerne gjorde mere, ville det blive nemmere for borgerne at være klimavenlige.

– Lokalpolitikerne kan f.eks. gøre det nemmere at komme rundt i lokalområdet uden bil med flere cykelstier, bedre og mere offentlig transport, siger Helle Boje.

Helle Boje er dog klar over, at flere af de områder, hvor der skal gøres noget, oftest er upopulært at tale om.

– Nye tiltag gør, at andre skal indrette sig på noget nyt. Hvis man er vant til at leve på en bestemt måde, kan det være svært for folk pludselig at skulle spise noget andet, skrue ned for forbruget eller tage bussen i stedet for bilen, siger Helle Boje.

Ikke alt skal løses for at opnå klimaforbedringer

Roskilde Kommune er en af foregangskommunerne i DK2020 og nåede målet, der var sat i 2020.

Byrådsmedlem og kandidat til kommunalvalget Jeppe Trolle (R) er meget positiv over, at Roskilde Kommune er en af de kommuner, der går foran. Men der kan stadig gøres mere.

– Vi er alle sammen vanemennesker, og hvis man er vant til at tage bilen, så gør man det. Nogle løsninger for klimaet er, at der er ting, der ikke skal løses. Det er svært for borgere og øvrige politikere at forstå, at man f.eks. ikke skal løse det at holde i kø. Det ændrer ikke noget for klimaet, hvis det er nemmere at køre bil. Men hvis det er sværere at køre bil, kan man få folk hen i den kollektive trafik, siger Jeppe Trolle (R).

Byrådsmedlem og kandidat til kommunalvalget Karsten Lorentzen (DF) mener også, at Roskilde er godt med. Han så f.eks. gerne, at der var færre biler i bybilledet, men at der også må tænkes realistisk.

– Vi er nødt til at tænke på, at der er borgere, der skal have en hverdag til at hænge sammen. Man har en tendens til at glemme, at folk, der bor i mindre landsbyer, er afhængige af bilen. Det kan man ikke tage fra dem, siger Karsten Lorentzen (DF).

Roskilde Klimanetværk vil i de kommende dage op til kommunalvalg afholde to valgmøder, hvor flere lokalpolitikere er inviteret.

Sådan gjorde vi: Journalisten var til stede til klimamarchen og gik med. Øvrige kilder blev interviewet af journalisten telefonisk.