Skolebænk og en dunst af ost. Det er nok en kombination, som de fleste kæder sammen med deres tid i folkeskolen, og rynker på næsen af.
Ikke desto mindre danner disse to elementer rammerne for Birgitte Kastrups seneste koncept – en decideret osteskole.
Birgitte Kastrup ejer sammen med manden Henrik ostebutikken Osteriet&ko i Kødbyen i København . Nu udvider ægteparret med en række aftenarrangementer om oste, som de kalder ”osteskolen”. Her kan osteglade kunder udvide deres ostehorisont.
Osteskolen slog dørene op for en lille måneds tid siden, og inviterer fredag d. 8. april endnu engang osteelskere indendøre.
– Det står i de franske ostes tegn, og folk kommer til at smage cirka 10 oste, forklarer hun.
Læs også: Laktosefri produkter hitter i køledisken
Fra is til ost
Birgitte Kastrup er 3. generation af, og nuværende direktør for, den familiedrevne virksomhed, der har eksisteret siden 1936, og forhandler og leverer europæiske delikatesseoste til både virksomheder og privatpersoner. Men det har ikke altid været givet, at Birgitte Kastrup selv skulle ind i branchen.
– Helt tilbage startede virksomheden med min morfar, som havde et ismejeri. Så kørte han ud til konerne ude på landet og solgte ost på en cykel. Sådan var starten. Han opbyggede en grossistvirksomhed, som han senere hen solgte videre til sin svigersøn, min far, siger Birgitte Kastrup
Hun understreger det sjove i, at hendes egen mor ikke var ikke interesseret i at overtage koncernen. Den samme konstellation har gjort sig gældende for Birgitte Kastrup selv, som ikke umiddelbart havde nogen drømme om at indgå i virksomheden.
– Det var jo ikke en stor virksomhed ligesom LEGO, og så var det jo ikke attraktivt at gå ind i noget, hvor man solgte ost. Jeg prøvede at gøre alt i min magt for at komme udenom det, det havde jeg slet ikke ambitioner om, forklarer hun omkring den manglende interesse i at drive firmaet videre.
Tabet af hendes far og hendes bror blev i midlertidigt startskuddet til, at hun trods andre planer alligevel besluttede sig for at drive firmaet videre.
– Det blev meget naturligt. Lige pludselig kunne jeg se, at jeg havde jo en enorm viden, som jeg aldrig havde tænkt over, at jeg havde. Indsigt i det. Det gik det op for mig, at jeg faktisk sad tilbage med hele historien og en viden om virksomheden, siger Birgitte Kastrup.
Gennemført koncept
Intet er tilfældigt, når det kommer til parrets butik. Ostene som sælges, er håndplukkede i udlandet. Også butikkens placering er nøje udvalgt:
– Jeg synes, at Kødbyen er et fantastisk sted. Det er et pudsigt sted, et sjovt sted, og et sted der i den grad er under udvikling. Jeg kan godt lide det rå miljø, der er derinde, og så synes jeg, at det passede fantastisk godt med det vi gerne ville.
Læs også: Ostehandler: Derfor snyder jeg mine kunder
Arrangementet den 8. april er udsolgt, men der er stadig ledige pladser den 28. april og den 4. maj.
Hverken Birgitte eller hendes mand Henrik har ambitioner omkring, at familievirksomheden skal drives videre på 4. generation – og desuden planlægger parret på henholdsvis 49 og 52 ikke at ”lægge osten på hylden” lige foreløbigt:
– Ambitioner om at de skal overtage virksomheden, de er der ikke. Fedt hvis de gør det, men de skal synes at det er sjovt, siger Birgitte Kastrup om fremtiden for parrets tre børn.
Temaerne på osteskolen kommer til at variere fra arrangement til arrangement, så virksomheden hele tiden er i udvikling.
Herunder kan du se en top 5. over danskernes yndlingsoste