Kreative jobannoncer og fede praktikforløb skal lokke flere pædagoger til Furesø

I Børnehuset Åkanden i Furesø Kommune er det ikke kun jobannoncerne, der er kreative.
Privatfoto.

I daginstitutioner landet over er tilstrømningen af pædagoger lille, og det er et problem, lyder det blandt andre fra Anna Fosdal, dagtilbudschef i Furesø Kommune. 

I Furesø Kommune har man derfor lagt en plan for, hvordan man vil få fat i nye pædagoger og fastholde dem, der er på deres praktikforløb i Furesø Kommune.

– Vi har lagt en samlet strategi for uddannelse, rekruttering og fastholdelse af pædagoger i kommunen, fordi der er så stor mangel på pædagoger, siger Anna Fosdal, og lægger vægt på, at pædagogstuderende skal have et seriøst og ordentligt praktikforløb.

Børnehuset Åkanden mærker også til de manglende pædagoger, og her forsøger man derfor at fange jobsøgende pædagogers opmærksomhed med mere fængende jobannoncer.

– Vi har samarbejdet med Kommunens kommunikationsafdeling, så vi kunne fange folks opmærksomhed, siger Lene Grynnerup, Dagtilbudsleder, Børnehuset Åkanden, Furesø Kommune.

Læs også: Kampagne for flere socialpædagoger møder kritik

Alle brikker er i spil for at ansætte nye pædagoger

Om otte år vil der mangle 13.700 pædagoger på landsplan, hvis der ikke handles anderledes, fremgår det af en analyse for Danske Professionshøjskoler. Børnehuset Åkanden har derfor allerede gjort brug af fastansættelse af pædagogpraktikanter.

– I min institution har jeg ansat to, der har været i praktik her. Den første i 2018, og den anden starter til maj i år, siger Lene Grynnerup, Dagtilbudsleder, Børnehuset Åkanden, Furesø Kommune. 

De pædagoger, der ikke har været i praktik i Furesø Kommune, håber Lene Grynnerup at lokke til med fængende jobannoncer, der eksempelvis starter med “Synger du for, når vi skal i skoven med børnene?”.

Folk blev simpelthen interesserede i at læse jobannoncerne, da de så dem. Det er ellers ikke altid, det sker, siger Lene Grynnerup, dagtilbudsleder, Børnehuset Åkanden, Furesø Kommune. 

I Børnehuset Åkanden gør de også brug af kommunens plan om at fastansætte pædagogpraktikanter, og Lene Grynnerup ser det som en fordel for pædagogerne.

– Man er et skridt foran i forhold til dem, der kommer udefra og skal starte et nyt job op. Jeg oplever også, at man har en fordel i, at man kender institutionen, man kender børnene, og man kender børnehusets rytmer, siger Lene Grynnerup.

De skal høres, ses og tages alvorligt

Lene Grynnerup mener, at nøglen til et godt praktikforløb, er, at praktikanterne behandles på lige fod med de fastansatte pædagoger. 

– Man skal som studerende føle sig hørt, set og taget alvorligt og afprøve de ting, der måtte være i forbindelse med pædagogstudiet, siger Lene Grynnerup, dagtilbudsleder, Børnehuset Åkanden, Furesø Kommune. 

Anna Fosdal, dagtilbudschef, Furesø Kommune, er enig i, at det er vigtigt at behandle pædagogpraktikanterne ordentligt. 

– Det handler om, hvordan vi tager imod studerende, og hvordan vi sørger for, at de får et godt praktikophold hos os i Furesø Kommune. Så de vil søge job hos os, men også vil anbefale os videre til deres medstuderende, siger Anna Fosdal.

Udendørs leg og frisk luft vægtes højt hos Børnehuset Åkanden i Furesø Kommune.
Privatfoto.

Lene Grynnerup mener dog, at det stadig er svært at fange folks opmærksomhed i dag. Institutionen har derfor benyttet sig af mere moderne platforme til deres jobannoncer og andre informationer.

– Vi havde en rigtig god forældrerepræsentant, der oprettede en Instagram-profil, hvor vi lægger ting ud. Derudover deler vi det på Facebook, siger Lene Grynnerup.

Der bliver lagt billeder op på Børnehuset Åkandens Instagram.
Foto: Screendump af Børnehuset Åkandens Instagram.

 

 

For at tiltrække nye pædagoger må man altså holde sig opdateret på mange områder, og her mener Dagtilbudsleder i Børnehuset Åkanden, Lene Grynnerup, at hjælp fra forældre til børnene er vigtig. 

– Vi sætter alle brikker i spil for at ansætte pædagoger. Og dem vi ikke har, får vi fra forældrene, siger Lene Grynnerup, Dagtilbudsleder, Børnehuset Åkanden, Furesø Kommune.  

Sådan gjorde vi: Journalisten henvendte sig til daginstitutionschefen i Furesø Kommune. Hun satte journalisten i kontakt med en institutionschef i kommunen. Derudover er der inddraget tal og informationer fra BUPL og Danske Professionshøjskoler.