– IT- branchen har hårdt brug for kompetent arbejdskraft, og det er derfor vigtigt, at vi uddanner de unge til at den digitale omstilling, som samfundet går igennem i det 21. århundrede. Sådan lyder det fra Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation i IT-branchen i forlængelse af Venstres udspil til en ny gymnasiereform. En reform, som har fået titlen ’Fra elev til studerende – klædt på til videre uddannelse’.
I den nye reform lægger regeringen op til, at der skal indføres et nyt og tidssvarende it-fag. Faget er informatik, og det skal blandt andet være med til at lære de studerende helt grundlæggende om teknologien, og hvordan den indgår i samfundet. På de to gymnasiale uddannelser stx og htx skal informatik først og fremmest udbydes som et valgfag til eleverne, men på hhx skal it-faget nu være obligatorisk på C-niveau.
Jeg har godt hørt IT-branchen, og jeg forstår også godt deres bekymringer, men jeg synes, det må være nok med et valgfag i starten.
Jacob Mark, it – og undervisningsordfører i SF
Læs også: Folkeskoleelever vil have adgangskrav til gymnasierne
IT-branchen mener, at Venstres udspil er et skridt i den rigtige retning, men de ser gerne, at informatik får en fast plads i skema.
-Vi så gerne, at informatik blev et obligatorisk fag på alle de gymnasiale uddannelse, da det er vigtigt, at de unge har en grundforståelse for, hvordan forskellige udfordringer skal løses gennem digitalisering. De studerende skal lære at tænke i kreative it-løsninger, og det er især vigtigt, når vi kigger på den digitalisering, samfundet gennemgår lige nu, udtaler Mette Lundberg og uddyber:
– Det er hermed ikke sagt, at alle unge skal være superprogrammører, men vi mener, at de unge skal have en grundforståelse for it, da det er en vigtig kompetence i det 21.århunderede – ligesom dansk og matematik er det.
Læs også: Nyt forslag: Universitetsstuderende kan få penge for praktik
Bliver ikke obligatorisk foreløbig
I SF er man positivt stemt over for Venstres udspil om at indføre et nyt it-fag allerede i gymnasiet, som giver eleverne mulighed lære mere om det digitale univers.
– Vi mener, at det er et ret fornuftigt forslag, da it og digitale medier er så stor en del af den måde, man dannes på i dag. Der er nogen mennesker i dag, der danner deres identitet på de sociale medier, så vi synes faktisk, at det er godt, at eleverne får mulighed for at reflektere over, hvordan man bruger teknologien, udtaler Jacob Mark, som er it – og undervisningsordfører i SF.
Jeg tror, at det handler om mere end it-branchen. Jeg tror, at det handler om mange brancher, der får brug for, at deres medarbejdere har en forståelse for, hvordan data fungerer, og hvordan teknologien fungerer sammen med data.
Niels Bertelsen, Formand for Prosa, fagforbundet for it-professionelle
Men selvom SF er åbne over for regeringens forslag om et nyt tidssvarende it-fag, betyder det ikke, at man nødvendigvis vil opfylde IT-branchens ønsker om at gøre informatik obligatorisk.
– Jeg har godt hørt IT-branchen, og jeg forstår også godt deres bekymringer, men jeg synes, det må være nok med et valgfag i starten. Som udgangspunkt synes vi, at man skal tage det op i gymnasieforligskredsen efter omkring to eller tre år, hvor man har mulighed for at vurdere, hvordan det går med at få implementeret faget.
Tidssvarende it-fag i gymnasiet
– Venstre kom med et nyt udspil til en gymnasiereform den 6. april, som lægger op til en række ændringer.
– En af de ændringer er, at Faget informatik skal gøres til et valgfag på C niveau på stx og htx og til et obligatorisk fag på hhx.
– I stx skal informatik C kunne erstatte enten bio- logi C eller naturgeografi C.
– I htx skal informatik C kunne erstatte faget kommunikation og it C og indgår desuden som studieretningsfag på B-niveau
Kilde: Regeringens nye udspil ‘’Fra elev til studerende – klædt på til videre uddannelse’.
Handler om mere end it-branchen
I fagforeningen for it-professionelle, Prosa, hilser man ligeledes regeringens udspil om et nyt it-fag i gymnasiet velkommen, da det er vigtigt for de unge at få en grundlæggende forståelse for, hvordan teknologi fungerer og hænger sammen.
– Vores oplevelse er, at det er en god idé at inddrage it i undervisningen, tidligere end man gør i dag og lære de unge mennesker om brugen af teknologi, og den måde teknologien fungerer på, siger Niels Bertelsen, Formand for Prosa – fagforbundet for it-professionelle.
Læs også: Unge arbejdsløse er nu i gang med en uddannelse
Men det er ifølge Niels Bertelsen ikke kun it-branchen, der ville nyde godt af, at de unge allerede i gymnasiet bliver undervist i it. Flere og flere brancher vil nemlig få brug for medarbejdere med særlige it-kompetencer.
– Jeg tror ikke kun, at det handler om it-branchen, men at det handler om mange brancher, der får brug for, at deres medarbejdere har en grundlæggende forståelse for, hvordan data fungerer, udtaler Niels Bertelsen og uddyber:
– De medarbejdere vi skal have frem over, skal have en indgangsvinkel til data, som er helt anderledes end i dag. Det giver derfor god mening at udbrede, hvordan data fungerer, og hvordan systemer fungerer i interaktion med data på et tidligere tidspunkt i uddannelsesforløbet, end vi gør det i dag.