LA-lokalpolitikere går imod strømmen: Nej tak til cykelkampagner

Liberal Alliance vil ikke blande sig i, om Hovedstadsregionens borgere cykler. Foto: Flickr.

Kun 4% af Liberal Alliances lokalpolitikere i hovedstadsregionen ønsker at prioritere kampagner, der skal opfordre borgere til at hoppe på cyklen. Dette står i stærk kontrast til de resterende partier, hvor hele 80% mener, at man i høj eller nogen grad skal prioritere cykelkampagner.

Det viser en rundspørge blandt lokalpolitikere, lavet af Cyklistforbundet i forbindelse med kommunalvalget.

En grænse for adfærdsregulering

Dette kommer ikke bag på folketingsmedlem og transportordfører for Liberal Alliance, Villum Christensen.

– På lokalt plan kan der jo være en række forskellige forhold, der spiller ind. Men ofte har kampagner ikke den store effekt. Og så er der selvfølgelig en grænse for hvor meget man skal adfærdsregulere folk, forklarer han.

Læs også: Venstrefløjen fører an på cykelstien – højrefløjen tager bilen

Villum Christensen påpeger dog, at Liberal Alliance ikke har en decideret politik imod cykelkampagner. Men det handler om at prioritere, og her spiller ressourceknaphed en afgørende rolle.

– Det er jo ikke fordi, at vi har noget imod, at nogen stiller sig foran en skole og opfordrer de unge til at cykle. Men vi har meget få ressourcer, og vi vil gerne have mest muligt ud af disse.

Markedskræfterne kan ikke løse alt

Alternativet er et af de partier, der støtter cykelkampagner mest massivt. Her går 96% af partiets lokalpolitikere ind for ideen. Dette er Alternativets miljøordfører og folketingsmedlem, Christian Poll, meget tilfreds med.

– Miljøproblemer er noget, vi bliver nødt til at tage op og finde gode løsninger på. Så vi er meget positive overfor kampagner og andre tiltag i forhold til cykling. Dem skal vi have mange flere af.

Læs også: Hovedstadsregionen vil tiltrække flere cykelturister

Villum Christensen (LA), kritiserer partier på venstrefløjen for at være urealistiske, når det kommer til klimapolitik.

– Mange af de venstreorienterede partier har nærmest ikke nogen øvre grænse, når det kommer til den slags. Jo flere cykler des bedre. Samtidig vil de skære ned på  privatbilisme, selvom bilismen klart er en økonomisk gevinst. Men det vil ingen påtale, siger han.

Denne kritik preller dog af på Christian Poll (Å).

– Christensen mener, at man bare kan læne sig tilbage og lade markedskræfterne håndtere problemet. Men det gavner jo ikke klimaet, siger han.