Det er tidligt på sommeren, første dag efter weekenden og vejret er tørt. Du er kvinde, og du cykler på arbejde i København.
Det lyder måske idyllisk, men scenariet her er farligere, end man skulle tro.
For ifølge en ny rapport om højresvingsulykker fra Vejdirektoratet, sker langt de fleste højresvingsulykker mellem kl. syv og ti om morgenen, på mandage og i juni. Faktisk er 95 % af alle højresvingsulykker sket i dagslys og i tørvejr, viser rapporten.
Højresvingsulykker er ofte fatale
Grunden til at der er kommet mere fokus på netop denne type ulykke, skyldes alvoren af højresvingsulykker:
– Der er ikke et højt antal højresvingsulykkerne i Danmark, men ulykkerne er tit meget alvorlige, og mange dør af kvæstelserne, siger Jeppe Guldmandsen fra Rådet for Sikker Trafik.
Derfor er det vigtigt at have fokus på højresvingsulykker, understreger han.
Flest ulykker i København
De fleste højresvingsulykker sker i København, og derfor er der stor opmærksomhed på problemet i hovedestaden:
– Højresvingsulykkerne sker oftest i myldretiden, hvor der er mange cykler tæt samlet, siger Jeppe Guldmandsen.
Når trafikken er tættere, og der er flere cyklister på cykelstierne, er der mere at holde øje med for både chauffører og cyklister. Derfor er cyklister i København særligt i fare for at komme galt af sted.
LÆS OGSÅ: Turister søger autencitet på cyklen
Nye måder at gøre vejkryds sikrere på
I sidste måned fik ti kommuner penge fra Vejdirektoratet til at gøre deres vejkryds mere sikre for cyklister. I hovedstadsområdet har Roskilde, Køge, Herlev, København og Tårnby modtaget penge til forebyggelse af højresvingsulykker i vejkryds.
Og noget tyder på, at det er nødvendigt med en indsats på området. Ifølge Rådet for Sikker Trafiks hjemmeside sker to ud af tre af alle typer cykeluheld i vejkryds.
Pengene skal gå til at forbedre cykelkryds. Vejdirektoratet har udvalgt forskellige forbedringer, som de ved, har god effekt på trafiksikkerheden. Det siger Marianne Foldberg Steffensen, der er leder af Vejdirektoratets afdeling for cykelsikkerhed, i en pressemeddelelse fra Vejdirektoratet.
LÆS OGSÅ: Forsker: Alt for få cyklister melder uheld
Forbedringerne vil blandt andet være tilbagetrukne stopstreger for bilerne, blå cykelfelter, tidligere grønt lys for cyklister og afkortede cykelstier op mod det signalregulerede kryds.
Se eksempler på måder at gøre vejkrydsene mere sikre på her: