Nedlægning af natbus: Forældre frygter mere spirituskørsel

Natbusrute 91N som risikerer at blive nedlagt i sommer 2019.
Foto: Emma Barkov Thomsen

Mange passagerer bliver berørt, hvis Region Sjælland d. 5 november vedtager forslaget om nedlægning af natbus 91N. En stor del af dem, der i dag bruger natbussen, er de unge, når de skal hjem fra byen. Flere af de passagerer, der bruger bussen eller har børn der gør, er bekymrede for de konsekvenser, en nedlægning kan give.

– Uden bussen har de unge mennesker ikke samme mulighed for at komme sikkert hjem om natten, siger Rikke Hansen fra trafikgruppen i Ågerup og Omegns Landsbyråd og tilføjer:

– Vi er bange for, at de unge tager det dårlige valg og kører spirituskørsel, hvis de ikke har mulighed for at tage natbussen hjem, siger Rikke Hansen.

Læs også: Landsbybeboere kæmper for lukningstruet natbus

775 personer har allerede skrevet under på, at de ikke ønsker, at natbussen 91N skal nedlægges. Flere af dem skriver i kommentarerne til deres underskrift, at de er bekymrede for, at flere vælger at køre spirituskørsel, hvis natbussen nedlægges.

Troels Huus kommer fra Jyllinge, som ruten kører igennem, og er far til to døtre, der flittigt bruger bussen, når de skal til fester i Roskilde. Han deler bekymringen om flere spiritusbilister på vejene, hvis natbussen nedlægges.

– Hvis unge skal til fest eller andet, og de ved, der ikke kører en natbus, så er der større sandsynlighed for, at de tager en bil med en aftale om, at den ene ikke drikker. Men under festen ryger der nok et par øl ned alligevel, siger Troels Huus.

Politiet frygter også flere spritbilister

Ved at nedlægge natbusruten fratager man de unge en af de muligheder, de i dag har for at komme hjem fra byen. Et alternativ til den offentlige transport er taxa. Det kan dog hurtigt blive dyrt for de unge, der bor i en af de små byer, hvor ruten kører igennem fra Hillerød-Greve, hvis de skal tage en taxa hjem fra byen hver gang.

– Jo flere muligheder der er for at komme hjem med offentlig transport eller tage taxa, jo mindre er risikoen for, at de tager bilen, siger politiinspektør, Peter Stryhn, fra Roskilde Politi.

Derfor mener Peter Stryhn også, at der kan være risiko for at antallet af folk, der kører spirituskørsel, kan blive højere ved nedlægningen af natbusruten.

Det er især i yderområderne, som for eksempel Holbæk, at det kan det blive et problem, hvis natbusruter nedlægges, fordi afstandende er større, mener Peter Stryhn.

– Det er måske ikke lige så nemt at få en taxa, som det er i København, og derfor er chancen for, at de tager deres egen bil også større, siger Peter Stryhn.

Forslaget om nedlukning af natbussen 91N bliver endeligt besluttet af Region Sjælland d. 5 november. Ruten kan ses på nedenstående kort.

Sådan gjorde vi: Idéen opstod, da journalisten blev opmærksom på underskriftindsamlingen på de sociale medier. Der blev taget kontakt til Ågerup og Omegns Byråd, Roskildes politiinspektør og person der havde underskrevet indsamlingen. Kilderne fortalte hvad deres bekymringer var, hvis natbussen bliver nedlagt.