Fremover vil der være flere steder, hvor du må køre over for rødt. NetAvisen kunne d. 8. april skrive, at Vejdirektoratets forsøg med at lade cyklister svinge til højre for rødt i udvalgte statsvejkryds formodentligt ville blive en succes, der ville resultere i flere steder, hvor cyklister lovligt må dreje til højre for rødt.
Vejdirektoratet fortæller i dag i en opdateret pressemeddelelse, at konklusionen på forsøget blev, at det ikke påvirker trafiksikkerheden negativt, hvis man lader cyklister svinge til højre for rødt. Derfor skal reglerne nu ændres, så det bliver lovligt at svinge til højre for rødt på udvalgte vejkryds. Derudover så vil det også blive muligt at sætte flere skilte op, der tillader disse røde højresving. Dog skal de givne vejkryds opfylde en række kriterier, så som at have en højresvingsbane og en ligudsbane, og at cykelstien fortsætter efter krydset.
Læs også: Snart må du cykle mere overfor rødt
Men den konklusion vækker ikke begejstring hos Dansk Fodgængerforbund.
– Cyklister kan i forvejen have svært ved at overholde færdselsreglerne, så vi frygter, at hvis man flere steder kan få lov til at svinge til højre for rødt, så vil det mindske cyklisternes respekt for færdselsloven endnu mere. Og vi frygter, at det vil kunne komme til at gå ud over fodgængerne, fortæller direktøren i Dansk Fodgængerforbund, Ullaliv Friis.
I Vejdirektoratets pressemeddelelse ligger de også vægt på, at den nye ændring vil betyde et større ansvar til cyklisterne.
– Der, hvor cyklisterne får lov til at svinge til højre for rødt, er det vigtigt, at de tager hensyn. De skal vente med at køre, til der er fri bane, så de ikke kører ind i fodgængere eller de cyklister, der kører gennem krydset for grønt, siger Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder for trafiksikkerhed i Vejdirektoratet, i pressemeddelelsen.
Læs også: Cyklistforbundet: Politiet er skyld i cyklisternes dårlige adfærd
Men det er et ansvar, som cyklisterne sagtens kan påtage sig ifølge Cyklistforbundet. Cyklistforbundet ønskede sig, – da NetAvisen snakkede med dem i forbindelse med den første artikel om sagen – at forsøget ville skabe flere steder, hvor cyklisterne lovligt kunne svinge til højre. Og det ønske har de fået opfyldt.
– Det her er noget, Cyklistforbundet har kæmpet for i mange år, for flere vælger cyklen, når det er nemt og hurtigt at komme frem. Og hvis man får lov at svinge til højre ved rødt, så slipper man som cyklist for at stoppe op, hvilket giver et bedre flow på cykelstien, udtaler Cyklistforbundets direktør, Klaus Bondam, i en mail til Netavisen.