Erhvervsskolerne kan nu efter aftale med Undervisningsministeriet forsøge sig med en ny måde at strukturere uddannelserne på. Men det er langt fra alle skoler, hvor det kan lade sig gøre, mener formand for Erhvervsskolernes ElevOrganisationHelene Glundholt.
– Det er kun de store erhvervsskoler, der har økonomi til at prøve nye uddannelsesmetoder af, siger hun.
Erhvervsskolerne er i forvejen presset af regeringens nedskæringer på uddannelsesområdet, og det går især ud over de mindre erhvervsskoler, der er placeret langt fra de store byer, mener formanden.
Frihed skal få flere ind på erhvervsskolerne
Forsøgsordningen for erhvervsskolerne er Undervisningsministeriets forsøg på at få flere til at søge ind på erhvervsskolerne.
– På trods af erhvervsuddannelsesreformen vælger færre at begynde på en erhvervsuddannelse. Det kræver benhårdt arbejde at få vendt den udvikling, skriver Undervisningsminister Merete Riisager i et indlæg på Undervisningsministeriets hjemmeside.
Læs også: Digital læring skal gøre erhvervsuddannelser mere attraktive
Forsøgsordningen tillader nogle erhvervsskoler at afprøve et nyt grundforløb, hvor eleverne kan prøve kræfter med flere af uddannelserne, eller en struktur, hvor skolegang og praktik bliver tættere sammensat, hvor det før har været adskilt i forløb hver for sig.
– Den frihed, der følger med forsøgene, skal hjælpe uddannelserne til at kunne tilpasse sig udviklingen i endnu højere grad, forklarer Merete Riisager.
Finansen forhindrer forsøgene
Nedskæringerne, som regeringen har sat for uddannelsesinsitutionerne, har især ramt de mindre erhvervskoler på den måde, at de i forvejen har færre penge, fordi erhvervsskolerne får penge pr. elev, samtidigt skal de spare 2% på budgettet om året, fortæller Helene Glundholt
– Det er en generel tendens, at de unge søger ind på skoler tæt på de store byer, og det skaber en ulighed mellem erhvervsskolerne i forhold til, hvor mange penge de har til rådighed, forklarer hun.
Læs også: Unge til demo: Der kan ikke spares mere
Det vil også påvirke Undervisningsministeriets forsøg, så kun få skoler vil have mulighed for at udføre forsøgene, mener Erhvervsskolernes ElevOrganisation
– Konsekvensen bliver, at de mindre skoler kun kan stå udenfor og se på, mens de store børn leger, siger Helene Glundholt.
Regeringens besparelser på erhvervsuddannelserne påvirker også de store skolers mulighed for at forsøge sig med nye undervisningsmetoder, fortæller hun:
– Erhvervsskolerne kan ikke gennemføre et helhjertet forsøg, når de samtidigt kæmper med at skære ned på udgifterne.
Flere elever løser ikke nedskæringsproblematikker
Selvom Erhvervsskolernes ElevOrganisation kan se fordelene i at lade skolerne lave nye metoder til undervisning og praktik, mener de ikke, at Undervisningsministeriets forsøgsordning fjerner de problemer, som erhvervsskolerne står over for nu.
– Det giver sig selv, at hvis det kan trække flere elever til, så får erhvervsskolerne flere penge. Men det vil slet ikke kunne gøre op for de besparelser de skal lave i forbindelse med nedskæringerne. Erhvervsskolerne kan simpelthen ikke rumme flere elever, mener formand Helene Glundholt.