Slagteren på Guldberggade Jan Rasmussen synes, at danskerne mangler viden om de industrielt fremstillede kødvarer i supermarkederne. Han mener, at danske forbrugere er dårligt opdragede, fordi de ikke tænker over, hvad de putter i munden:
-Det er påfaldende, når der kommer én ind i Canada Goose jakke og håndtaske til en mindre personbil og begynder at hyle op over prisen på et stykke kød, der har dokumenteret ordentlig dyrevelfærd. Det kan jeg ikke andet end ryste på hovedet over. Familier vil jo ikke køre på motorvejen i en bil uden airbags, men de vil godt fylde deres børn med polsk selvlysende gris.
Ifølge Michael René, der er lektor i fødevarevidenskab ved Professionshøjskolen Metropol, bunder problemet i, at mange mennesker ikke læser bag på deres produkter, når de står i supermarkedet og skal vælge kød til madpakken. Derfor ved de ikke, hvad deres pålæg faktisk indeholder.
-Problemet er, at danskerne ikke læser varedeklarationen så tydeligt. Det kan godt være, der står, at der er 30 % mindre fedt i, men hvis der er 30 % mindre fedt i af et fedtindhold på 20 %, hvad er der så tilbage?
Det handler om penge
For økoslagter Rasmussen er dyrevelfærd meget vigtigt, og efter hans mening tænker industrien for meget på profitmaksimering:
-Det handler om penge og kun penge, intet andet. Det hele går ud på, hvordan man kan fylde så meget vand på som overhovedet muligt. Jeg har en brochure med en opskrift på leverpostej, hvor man kan se, at der fandeme er lidt mere vand i, end der er alt muligt andet. Jeg undrer mig over, at man må kalde det leverpostej.
Fødevareekspert Michael René fortæller også en tankevækkende kødhistorie:
-Jeg lavede en historie om nogle kyllinger, hvor der på varedeklarationen stod, at de her kyllinger fik friske majs, og så fik de faktisk majspiller. Det foregik helt fabriksagtigt, hvor de fik servereret vand i den ene ende af gården, og når de så blev sultne, så løb de hen i den anden ende og spiste majspiller, og på den måde fik de motion.
Læs mere: Overlæge: Hysterisk med nye kostråd
Forbrugsvaner er kulturelt bestemt
Ifølge Michael René skal årsagen til danskernes forbrugsvaner findes i kulturen:
-Det er ikke kun kvalitet, man vælger efter, det er også opvækst. Det er de sociale forhold, man er opvokset under, og det er kulturen og omgangskredsen, der er afgørende for, hvad man vælger, når man står i supermarkedet.
Samtidig tror han også, at krisen har betydning for danskernes økonomiske adfærd og mener, at når krisen aftager, så vil økologi og kvalitet komme i fokus igen:
-Det er en trend i tiden. Mange familier er hårdt ramte og mere prisbevidste, men vi skal nok komme tilbage til et punkt, hvor kvalitet er i højsædet igen. Det er, fordi vi er i en krise, hvor mange folk står uden arbejde.