Et jorddepot i deres baghave og 40 til 50 lastbiler der dagligt i op til to år skal køre forbi deres hoveddør.
Det er den virkelighed beboerne i området skal vænne sig til, hvis Egedal Kommune fastholder planen om at etablere et jorddepot på Bøgevej 40b i Ølstykke.
I et brev fra Byplan og Byggesag blev beboerne oplyst om planen om at bruge et 4.300 kvadratmeter stort jordområde til opbevaring af materialer, affald og jord i en periode på 2 år. Kommunen beskriver, at det vil medføre en forventet transport på 40 til 50 kørsler dagligt.
Beboerne i området har mødt de nye planer med stor bekymring, og de er især bekymrede for de børn, der til dagligt færdes i området.
– Børnenes sikkerhed på vejene er en væsentlig udfordring. Der kommer mange børn på Bøgevej, og de kommer kørende i stimer om morgenen og om eftermiddagen, siger Gitte Vanting Nielsen, der bor på Bøgevej.
Micheal Bülow Petersen, der også bor i området, deler Gitte Vanting Nielsens bekymring.
– Vi er bekymrede for den transport, hvor de skal passere en skolevej. Der cykler børn om morgenen til skole og til fritidsaktiviteter om eftermiddagen, siger Michael Bülow Petersen.
Det er helt almindeligt, at der er nogen, der siger, at man må godt smadre hele samfundet alle mulige andre steder, men ‘not in my back yard’.
Bo Brøndum Pedersen (Et Samlet Egedal, Formand for Klima-, Teknik og Miljøudvalget.
Udover trafiksikkerheden har beboerne også en række bekymringer, når det kommer til risiko for skade på vejene, støj, støv og luftforurening.
– Nu snakker vi om, at det er et villakvarter, og der er jo ikke nogen villaveje, der er dimensioneret til at have 40-50 store lastbiler kørende om dagen i 2 år, siger Michael Bülow Petersen.
– Farlig trafik.
– Risiko for skade på vej, biler og huse.
– Støj, støv og luftforurening.
– Svært at sælge hus i den 2 årige periode.
– Søvn for dem der arbejder nattevagter og skal sove om dagen.
– Kilde: Gitte Vanting Nielsen.
Skal reducere kørsel
Bo Brøndum Pedersen (Et Samlet Egedal), der er Formand for Klima-, Teknik og Miljøudvalget forklarer, at placeringen af jorddepotet er det mest hensigtsmæssige i forhold til klimaaftrykket.
– Hvis vi ikke laver det depot, så skal der køres mange flere kilometer med lastbiler. Det at lave et depot er rigtig godt for CO2-regnskabet, da der skal køres meget mindre med lastbil.
Læs mere: Egedal Esport fik 80.000kr: Snart uddeler Egedal Kommune yderligere 250.000 kroner..
Præsenteret for beboernes utryghed i forhold til skolebørnenes sikkerhed, forklarer Bo Brøndum Pedersen, at det ikke kan undgås, at der kommer kørsel i områder omkring gravningerne.
– Det er den måde, man reducerer kørsel på, ved at gøre det lokalt. For en lastbil, der skal køre langt væk, kører lige så mange kilometer lokalt, fordi den skal igennem hele lokalområdet for at komme langt væk, siger han.
Bo Brøndum Pedersen har heller ikke meget tilovers for klager over støj og larm.
– Det er helt almindeligt, at der er nogen, der siger, at man må godt smadre hele samfundet alle mulige andre steder, men ‘not in my back yard’.
Afventer partshøring
Ifølge Egedal Kommunes presseafdeling er der ikke blevet truffet afgørelse i sagen endnu. Entreprenøren UC Global og Egedal Fjernvarme har frem til d. 25. november til at kommentere resultatet af den nabohøring, som kommunen har gennemført, som har resulteret i 25 høringssvar.
Bo Brøndum Pedersen oplyser, at kommunen ikke har taget stilling til spørgsmålet om trafiksikkerhed og henviser til at UC Global og Egedal Fjernvarmes ansøgning, der først skal behandles af administrationen efter partshøringen d. 25. november.
Han understreger dog, at kommunen bakker op om et jorddepot i området.
– Generelt er vi for, at man håndterer jord lokalt, siger han.
Sådan gjorde vi: Journalisten modtog henvendelser fra flere borger der udtrykte deres utilfredshed. Journalisten lavede interviews med borgere hvorefter han kontaktede Egedal Kommune. Journalisten fik et telefonisk svar fra Bo Brøndum Pedersen og et skriftlig svar fra deres presseafdeling.