Hos Københavns Vestegns Politi er de positivt indstillet overfor idéen om, at de unge, der ugentligt kører ræs på offentlige veje får en lukket bane, så de ikke blander andre ind i deres ræs.
– Man kan sagtens få lov at køre ræs, men så skal man opfylde nogle bestemmelser, blandt andet at området skal være afspærret for andet trafik, hvilket jo er meget fornuftigt, fordi man ønsker jo ikke, at man holder ræs på steder, hvor der kommer almindeligt mennesker. Det er jo logik for burhøns, siger Erik Andersen, funktionsleder hos færdselspolitiet i Københavns Vestegns Politi.
En gruppe, der kalder sig Striben København, mødes ugentligt i sommerhalvåret og kører om kap på offentlige veje, og politiet er tit ude og vise flaget fortæller han. Striben Københavns og de har i årevis efterspurgt en lukket bane, men problemet er, hvem der skal give dem den.
Læs også: Unge kører ulovligt ræs på offentlige veje
Politisk opbakning til bane i Esbjerg
I Esbjerg Kommune har man allerede taget konsekvensen af de mange ræs, som medlemmer af en lignende gruppe, Striben Esbjerg, kørte på de offentlige veje i kommunen. Her er der politisk vilje til at anlægge en lukket bane til bilentusiasterne fra Striben Esbjerg.
– For det første synes vi ikke, det er så rart at have dem til at køre på det offentlige vejsystem, og vi snakker jo ikke bare om nogle få biler. Vi kan godt lide, at den aktivitet, der jo trækker så mange unge mennesker til, kan foregå under lidt mere permanente og ordentlige forhold. Det er sådan set det der har drevet os til det.
Det fortæller borgmesteren i Esbjerg Kommune, Johnny Søtrup (V), der synes, at det er en win-win situation med en lukket bane. Men der har været mange udfordringer med at få tiltaget gennemført, fordi der er mange hensyn, der skal tages, og han ved derfor endnu ikke, hvornår det bliver endeligt vedtaget.
Lang ventetid
I mellemtiden kører medlemmerne af Striben Esbjerg ikke ræs på de offentlige veje af frygt for, at kommunalpolitikernes velvilje overfor projektet vil forsvinde. Formanden for Striben Esbjerg, Morten Henriksen, synes det er flot, at de unge har holdt det.
– Det er svært at forklare en ung mand, der gerne vil ud og prøve sin bil af, at det kan man ikke de næste tre år, siger han.
For at holde hestene tilbage arrangerer de nogle enkelte ræs om året, som overholder Justitsministeriets retningslinjer for, hvornår man må køre ræs. Tilskuerpladserne er sikrede og vejen er spærret af. Men det er en dyr omgang, som koster over 60.000, fortæller Horten Henriksen, og de håber derfor i Striben Esbjerg på, at den lukkede bane snart kommer.
Ulovlighederne fortsætter i København
Bilentusiasterne fra Striben København fortsætter ulovlighederne, fordi de ikke har et bedre alternativ, og de har ikke en lukket bane i sigte.
Læs også: ”Det er jo ikke for sjov, når man ligger og kører ræs”
En af dem, der har tænkt sig at blive ved med at køre ræs er en 24-årig bilmekaniker, som ikke ønsker at fremgå ved navn, fordi han udmærket ved, at hans ræs er ulovlige. Han fortæller, at de gør det, fordi de ikke har nogen bane. Men han er ikke i tvivl om, at han ville bruge den, hvis de havde.