Når Danske Regioner siger, at de skal bruge 1,5 milliard kroner mere om året for at rette op på den danske busdrift, er det en overdrivelse. Det siger trafikordfører Rasmus Prehn (S).
– Jeg vil gerne stille spørgsmålstegn ved, at det skulle gå så forfærdeligt, som regionerne giver udtryk for. Jeg er ikke enig i det skræmmebillede, siger han.
Alle Folketingets partier, på nær Enhedslisten, blev i 2009 enige om, at den danske busdrift skal stige med 50 procent i 2030. Danske Regioner, som står for busdriften, har for nylig sagt, at de skal bruge 1,5 milliard kroner mere årligt for at bare at nærme sig dette mål.
Læs også: S vil ikke give flere penge til busserne
Rasmus Prehn tror, at Danske Regioners krav er en strategisk overdrivelse. Han peger på, at regionerne formentlig er ved at køre sig selv i stilling til forhandlingerne om regionsaftaler til sommer.
– Danske Regioner vil skærpe tonen og tydeliggøre, at de har behov for at få tilføjet nogle flere penge. Det er helt naturligt. Deres opgave er jo at sikre sig flest mulige penge fra staten. Så det de gør lige nu er en slags rituel stammedans, der skal varme op til forhandlingerne.
1,5 milliard kroner lyder som et rimeligt bud
Trafikforsker Niels Melchior, Aalborg Universitet
Trafikforsker tager regionernes parti
Formanden for Danske Regioner, Bent Hansen, som også er fra Socialdemokraterne, afviser Rasmus Prehns kritik.
-Det passer simpelthen ikke. Regionsforhandlingerne til sommer er kortsigtede. Hvad vi aftaler der, er jo kun gældende i et år. Når vi taler om 1,5 milliard er det en investering i fremtiden.
Bent Hansen forklarer, at vurderingen om 1,5 milliard kroner blandt andet bygger på, at der i dag er meget få danske busruter, der har overskud. Han siger desuden, at busdriften har stor indflydelse på den overordnede kollektive trafik. Mange tager for eksempel bussen til toget, så hvis busdriften ikke forbedres, vil det også have negativ indflydelse på togdriften på længere sigt. Han synes derfor, at Rasmus Prehns kritik er for tynd.
– At sige at det her bare er forhandlingstaktik, det er for let. Det er simpelthen for nemt at feje vores argumenter væk på den måde.
Trafikforsker Niels Melchior fra Aalborg Universitet tager Bent Hansens parti. Han er enig med regionerne i, at der skal flere penge på bordet.
– Jeg er ikke i tvivl om, at hvis den målsætning, som folketinget har sat sig, skal opfyldes, så vil det være nødvendigt at tilføre nogle flere penge. 1,5 milliard kroner lyder som et rimeligt bud, siger han.
Han ser desuden gerne, at de partier, der blev enige om målsætningerne, påtager sig noget mere ansvar.
– Det er nemt for Folketinget af aftale sådan nogle målsætninger, når de lader det være op til andre at finde pengene.