På kortet herover kan du se den nye Cityring. Hvis du trykker på tog-symbolerne mellem stationerne, kan du se rejsetiden mellem dem.
Københavnere venter nok allerede utålmodigt på åbningen af den nye metro Cityring i juli 2019.
Nu løfter Metroselskabet sløret for, hvad man rent faktisk har at se frem til. På selskabets hjemmeside har de nemlig offentliggjort rejsetiderne mellem stationerne på den kommende Cityring. Tallene viser, at en rundtur med metroen, der kommer til at gå gennem alle brokvarterende og Indre By, kommer til at tage blot 24 minutter.
Læs også: Rød, gul og grøn metrostation
De nye tal afslører også, at en tur fra Enghave Plads på Vesterbro til Østerport Station på Østerbro kommer til at tage 8 minutter. Hvis man vil fra Nørrebro Station på ydre Nørrebro til Hovedbanegården, kommer man til at bruge 10 minutter under jorden.
Fordi jeg arbejder mange forskellige steder, vil jeg nok komme til at bruge den nye metro virkelig meget, når jeg skal rundt i brokvarterende og indre by. Det kommer til at spare mig rigtig meget tid. Og så er det langt rarere at køre i metro end i bus.
Lukas Bennike Lewerissa, studerende og freelancer
Luft i hverdagen
En af de mange københavnere, der kan se frem til at komme hurtigere fra A til B med den nye metro, er 22-årige Lizette Knudsen. Hun er til dagligt studerende og har tidligere pendlet tre timer dagligt mellem sit hjem i Odense, sit arbejde i København og universitetet i Roskilde. I dag bor hun i København, og selvom den daglige transporttid allerede er forbedret markant, glæder Lizette Knudsen sig allerede til 2019.
– Det kommer helt sikkert til at give meget mere luft i hverdagen. Jeg bor i Sydhavnen og arbejder på Østerbro, så på den rute vil jeg virkelig kunne mærke en forskel. Jeg kan godt lide, at metroen kører hele tiden. Så behøver man nemlig ikke at planlægge rejsen på forhånd, siger den 22-årige studerende.
Læs også: Ørkengrader i metroen kan give hedeslag
Rarere end at køre i bus
Den 23-årige studerende, Lukas Bennike Lewerissa, arbejder ved siden af studiet som freelancer i mediebranchen. Han kan se frem til betydeligt mere tid og komfort i hverdagen, når han skal fra sit hjem på Frederiksberg til de skiftende arbejdspladser rundt omkring i hele København.
– Fordi jeg arbejder mange forskellige steder, vil jeg nok komme til at bruge den nye metro virkelig meget, når jeg skal rundt i brokvarterende og indre by. Det kommer til at spare mig rigtig meget tid. Og så er det langt rarere at køre i metro end i bus, mener Lukas Bennike Lewerissa.