Sjællands Universitetshospital i Køge har som et forsøg haft fornøjelse af en selvkørende bus. Nu skal bussen videre til Slagelse Sygehus, hvor den skal tjene som transportmiddel mellem afdelingerne.
Bussen vækker begejstring i Regionsrådet, der kan se et stort potientiale og flere fordele i den førerløse teknologi indenfor sundhedssektoren og den offentlige infrastruktur.
-Vi vil selvfølgelig gerne være med til at bidrage til forsøget med henblik på at udvikle teknologien. Forsøget foregår på hospitalets afgrænsede område, og det en fordel. Jeg tror helt klart også, at bussen vil kunne aflaste hospitalet, og at folk kan få en oplevelse med på vejen, siger Næstformand for Regionsrådet, Peter Jacobsen (O).
Succesfuldt forsøg
Bussen er i stand til at navigere rundt, da den har en række sensorer og software, der kan registrere omgivelserne indenfor 60 meters afstand, 360 grader omkring hele bussen.
Så snart bussen er i bevægelse, registrerer og tjekker den, om omgivelserne stemmer overens med det 3D- kort, som er lageret i bussens system.
Den er en del af en forsøgordning med selvkørende køretøjer, der begyndte i maj 2018 og sluttede i august samme år. Forsøget viste sig at være en succes, og bussen er nu klar til at rykke videre til fase 2 i forsøget.
Især i udkantsområderne vil førerløse busser kunne gavne det mindre befolkningstal, mener Peter Jacobsen. Der er ingen omkostninger til chauffør eller brændstof, og bussen vil være let tilgængelig på skæve tider af døgnet. Det kan være med til at skabe en god kollektiv trafik og muligheder for borgerne, spår Peter Jacobsen.
– Fremtiden rykker ind, og vi er enormt begejstrede for at være en del af udviklingen, siger han.
Læs også: Lægerne på Herlev Hospital har stor gavn af deres kunstige kollega
Fremtidens kollektive trafik
Troels Andreasen, cand. scient. og ph.d fra RUC, mener også at teknologien har potientiale.
– Jeg tror ikke, det varer længe, før det også er realistisk at håndtere i en større skala i den kollektive trafik, siger han.
Forsøgene skal være med til at klarlægge, hvordan teknologien fungerer i praksis, og hvordan offentligheden reagerer. Sammenlagt har bussen transporteret 6000 patienter, både med gangbesvær og almindeligt gående, på Universitetshospitalet i Køge. Bussen kørte indendørs i vandrehallen på hospitalet med en rute på en små 375 meter.
Sådan gjorde vi: Researchede på Movias hjemmeside omkring forsøget. Kontaktede Movia og Region Sjælland, samt politiker Peter Jakobsen.