Sidste test før åbning af Inderhavnsbroen

Den berygtede Inderhavnsbro er nu igang med at teste det nye boogiesystem. Slipper det igennem fejl og mangler, kan broen åbne i løbet af maj. Foto: Matti Mattila, Flickr
Folkene bag den stærkt forsinkede Inderhavnsbro er nu igang med at teste broen for fejl og mangler.
Foto: Matti Mattila, Flickr

Inderhavnsbroens historie er efterhånden lang og kringlet, men nu tyder det på, at københavnerne endelig kan se frem til at krydse broen. Broen er designet som en skydebro, der med to brodæk mødes på midten. Boogiesystemet betegner de bagerste hjul, der får brodækkene til at køre, og i oktober 2015 opdagede man, at en bolt i systemet var knækket. Det efterhånden berømte og berygtede system er nu endelig monteret, så nu skal der bare krydses fingre for, at der ikke opstår nye komplikationer.

Der runger stadig et stort hvis i mit hoved, når det kommer til, om den bro nogensinde vil fungere.
Kirsten Bøgh, beboer på Christianshavn

– De fejl og mangler på bl.a. wiretræk og boogiesystem, som blev konstateret i efteråret 2015, er nu afhjulpet, og broens funktion testes i løbet af april måned forud for aflevering til bygherre, skriver centerchef Jens Christian Zøfting-Larsen, Teknik- og Miljøforvaltningen i en mail til Netavisen.

Læs også: Indvielsen af Inderhavnsbroen er udsat til 2016

Så langt så godt

Trods den uheldige historik, så er der grund til at være positiv denne gang. I hele april testes broen for fejl og mangler, og de første 11 dage tegner det godt. Der er ikke fundet nye fejl og testkørslerne af broens åbne- og lukkefunktion fungerer indtil videre, som den skal, skriver Jens Christian Zøfting-Larsen.

Susanne Sønderholm, der bor nær broen, er dog ikke så optimistisk.

– Jeg har ikke den store tro på det mere. Synes det er under al kritik, at det har taget så lang tid. Det skulle lige ske på min arbejdsplads, at vi ikke lavede vores arbejde til tiden. Gud ved om den kommer til at fungere denne gang, siger Susanne.

Ulykkesbroen

Inderhavnsbroen har været længe undervejs og er før stødt ind i problemer. I 2012 lavede Pihl søjlerne for høje, men nåede dog at afkorte dem, inden selskabet gik konkurs i august 2013. I maj 2014 blev der indgået kontrakt med Valmont SM, der skal færdiggøre broen. Valmont SM måtte melde om forsinkelser i januar 2015 pga. udfordringer med stålproduktionen. Herefter blev der konstateret fejl på wiresystemet i august 2015, og broen blev yderligere forsinket. I oktober opdager man så de knækkede bolte på boogierne, som frem til nu har været redesignet, monteret og nu testes for yderligere fejl.

Læs også: Så prøver vi igen: Inderhavnsbroen klar til aflevering 1. maj

Ulven kommer

– Der runger stadig et stort hvis i mit hoved, når det kommer til, om den bro nogensinde vil fungere. Jeg har betragtet den brobygning fra min hovedpude i snart 5 år, og gang på gang har det været “lige ved og næsten”. Flere gange har jeg set enderne nå sammen – og så alligevel ikke, siger Kirsten Bøgh, der bor på Christianshavn.

Hvis der ikke opstår nye fejl, står Inderhavnsbroen færdig om ganske kort tid, men det er endnu uvist, hvornår borgerne reelt set kan benytte broen.

– Bygherre (Københavns Kommune) venter pt. på en opdateret tidsplan fra hovedentreprenøren, Valmont, som vil fastlægge dato for aflevering til bygherre. Når den er modtaget, besluttes tidspunkt for indvielse og åbning af broen for byens borgere, skriver Jens Christian Zøfting-Larsen.

Løber alt efter planen, kan borgerne dog forvente en åbningsdato i løbet af maj, siger Jens Christian Zøfting-Larsen til Navisen.

Se tidslinjen over Inderhavnsbroens langstrakte historik nedenfor.