Tiden er løbet fra valgplakaterne i Hillerød kommune, mener lokale politikere

Valgplakater i Hillerød. Foto af: Karla Haukjær Sørensen

Valgkampen er i gang i Hillerød, hvor lygtepælene igen er fyldt med valgplakater. Plastikplakaterne splitter både vælgere og kandidater: Thomas Elong (M) vil erstatte plakathavet med faste opstillingszoner, mens Hans Christian Nordahl (LA) fører plakatfri kampagne. Målet er mindre visuel støj, lavere klimaaftryk og fair konkurrence.

Faste opstillingszoner og QR-koder

– Måske er det på tide, at vi kommer frem til, at verden har udviklet sig, siger Thomas Elong (M)

Han foreslår en løsning inspireret fra Frankrig. Her etableres særlige områder med plads til plakater fra hver kandidat. Disse kan eventuelt suppleres med QR-koder, som giver borgerne mulighed for at læse mere om de enkelte politikere. På den måde kan vælgerne danne sig et overblik uden at blive mødt af plakater overalt i byen.

Elong påpeger dog, at sådan en ændring ville kræve opbakning på tværs af partierne.

– Hvis vi havde valgt nu her at gå forrest, som der er nogen, der siger, og ikke hænge valgplakaterne op, så havde vi skabt en ulige konkurrencefordel for de andre partier, siger han og understreger, at eventuelle ændringer bør ske gennem en fælles politisk aftale, så alle kandidater stilles lige i valgkampen.

For Thomas Elong handler det ikke kun om byens udtryk, men også om det miljøaftryk, valgplakaterne efterlader. Han fremhæver, at brugen af plastikplakater og den transport, der følger med opsætning, nedtagning og vedligeholdelse, ikke stemmer overens med ambitioner om en grønnere valgkamp.

Valgplakaters klimaaftryk

  • CO₂-udledning pr. valgplakat: ca. 1,4 kg CO₂
    (svarende til ca. 10 km i en benzin- eller dieselbil)
  • Ved 1.000 plakater: udledningen svarer til ca. 10.000 km i en almindelig bil eller 50.000 km i en elbil
    (hvis man sammenligner energiforbrug)
  • Største klimabelastning: kommer fra produktionen af plast.
    Genbrug af plakater kan omtrent halvere udslippet, men fjerner det ikke
Kilde: Kaare Press-Kristensen, Seniorrådgiver, Green Global Future (tidligere Rådet for Grøn Omstilling)

– Det er jo ikke fordi, vi er gode ved klimaet, når vi kører rundt i dieselbiler og hænger plakater op, siger han.

– Alle dem, der kommer og siger, at vi skal gøre mere for klimaet, kan i min optik ikke stå med den anden hånd og sige, at de vil have valgplakater, for de er lavet af mikroplast allesammen, siger han og tilføjer, at næsten alle hans egne plakater er genbrug fra sidste valg.

Nordahl (LA) går plakatfri

Hans Christian Nordahl (LA) har i år valgt at føre valgkamp uden plakater. Han fremhæver vælgernes opråb om visuel støj i bybilledet og prioriterer derfor at gå til valg uden at være til gene for borgerne.

– Jeg synes, man skal gøre, hvad man vil, så længe man ikke generer andre. Men valgplakater fylder meget i bybilledet og irriterer mange. Derfor har jeg valgt at føre valgkamp uden, siger Hans Christian Nordahl (LA).

I stedet har Hans Christian Nordahl valgt at fokusere på at fremme sin synlighed gennem andre kanaler. Han deltager aktivt i lokale debatter, skriver læserbreve og benytter sociale medier til at kommunikere direkte med vælgerne.

– Jeg er da spændt på at se, hvilken betydning det har, men jeg tænker, at jeg hellere vil bruge mine midler på en anden måde, afslutter Nordahl (LA).

Det er dog ikke alle vælgere der mener at valgplakaterne er til gene.

– Jeg synes at det er hyggeligt at kunne se at der er valg. De er et symbol på demokratiet, siger Hillerød borger Kirsten Petersen og tilføjer:

– og så er der noget at tale om, når byen fyldes med ansigter i lygtepælene.

 

Sådan gjorde vi: efter at have set at moderaternes spidskandidat gik til valg på at afskaffe valgplakater, tog jeg kontakt til ham telefonisk for at få et interview om hvad der lå bag denne beslutning. Det startede også en interesse i at se hvorvidt andre havde valgt at gå forrest for en kampagne uden valgplakater, hvorefter jeg fandt frem til Nordahl. Disse to interviews blev foretaget telefonisk. For at få en borgers synsvinkel tog jeg til Hillerød og foretog et fysisk interview med en forbipasserende. Info til faktaboks indhentet gennem telefonisk interview.

Leave a Reply

Your email address will not be published.