Trafikråd: Movia skal lære folk at stå af og på bussen

Skal du holde tilbage som passager, eller er det cyklerne der skal stoppe? Movia mangler at oplyse reglerne i deres busser og stoppesteder Foto: Nikolaj Iversen
Hvem har vigepligten, når bussen stopper? De oplysninger mangler i Movias busser og på stoppestederne, mener to organisationer.
Foto: Nikolaj Iversen

Når bussen stopper, og passagerne skal ud, kan der ske ulykker. For hvem skal egentligt stoppe for hvem, hvis bussen stopper ved et stoppested med en cykelsti?

Det ved kun to tredjedele af de adspurgte i en undersøgelse, der er lavet af TNS Gallup for Gjensidige Forsikring og Nykredit Forsikring i 2015. Derfor mener Cyklistforbundet og Rådet for Sikker Trafik nu, at Movia skal informere passagerene i busser ved at sætte skilte op.

– Det ville være klædeligt for Movia at skilte ved stoppesteder og i busserne om de regler, der er for af- og påstigning. Det kan jo ikke koste en bondegård at sætte nogle piktogrammer op, så passagererne ved, hvilke regler de skal forholde sig til, siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.

Han bakkes op af Jan Thane, presseansvarlig for Cyklistforbundet, som efterlyser mere fokus på problemet.

– Jeg synes, at Movia burde lave permanent skiltning i busser og ved busstoppesteder, for det går jo ud over deres egne passagerer, når der sker ulykker, siger Jan Thane.

Sådan gør du, når bussen stopper ved en cykelsti:

– Når bussen holder ind direkte ved en cykelsti, skal cyklerne holde tilbage for passagererne.

– Når der er et “helle” mellem bussen og cykelstien, skal passagererne holde tilbage for cyklerne.

Læs ogsåSnart må du cykle mere overfor rødt

Flere kampagner kan gøre en forskel

Undersøgelsen viser også, at 88 procent af de adspurgte faktisk kender reglerne, hvis det er et såkaldt ”helle” mellem bussen og cykelstien.

Cyklistforbundet lavede i 2014 i samarbejde med ARRIVA og flere andre trafikselskaber oplysningskampagnen “To sider af samme sag”, som skulle gøre opmærksom på reglerne både med og uden helle mellem bus og cykelsti, men Cyklistforbundet mener ikke, den har været effektiv nok.

Søren Moth Frederiksen, kommunikationskonsulent ved Gjensidige Forsikring, oplyser, at forsikringsselskabet ikke har observeret ændringer i antallet af sager, siden Gallup-undersøgelsen blev offentliggjort sidste år, men han kan ikke sige, om oplysningskampagnerne har gjort en forskel.

– En kampagne er nok ikke nok, der jo skal være en hvis kontinuitet i en kampagne, hvis den skal gøre en forskel for så mange mennesker, siger Jan Thane.

Klik på nedenstående animationsvideoen og se kampagnen “To sider af samme sag”. Artiklen fortsætter under videoen.

Movia vil oplyse med kampagner

Movia oplyser, at man ikke vil opsætte permanent information, da man mener, at passagererne bliver blinde for budskaber, der formidles på denne måde. Movia mener heller ikke, at det er deres ansvar at informere ved stoppestederne, da bus- og læskure varetages af kommunen.

Movias erfaring er, at der er større succes med at informere passagerer lejlighedsvis, og at de i skrivende stund er igang med en større kampagne.

 – Vi kan oplyse, at der i øjeblikket arbejdes på information til busserne – til de såkaldte infotainments – med oplysning om, hvordan vigepligten er, når passagerer stiger af og på busserne. Informationen forventes ude i busserne i løbet foråret og vil efter planen også fremgå på de sociale medier, skriver Movia i en mail.