Af: Maria Bülow Bach og Jacob Christian Eriksen
Det er fredag eftermiddag i København, og Amagertorv er fyldt med unge, snaksalige mennesker i grønne veste.
– Hvad så mester, var det ikke noget med en snak om Greenpeace, spørger faceren Gustav Brandt én af de forbipasserende københavnere.
– Nej tak, siger den travle borger og går videre.
- 56 procent af københavnerne synes, at facerne er irriterende
- 24 procent synes, at de er generende og burde være ulovlige
Kilde: Jyllands-Posten, YouGov 2013
Ifølge en undersøgelse fra YouGov fra 2013 er fire ud af fem københavnere dødtrætte af gadehververne fra de forskellige velgørenhedsorganisationer.
– Det værste er, når der kommer fem-seks stykker fra den samme organisation og spørger én, siger Peter Gravgaard, forbipasserende på Amagertorv.
Københavnerne ved pladsen synes generelt, at facerne er for pågående i deres forsøg på at hverve nye medlemmer til at støtte de forskellige organisationer.
Facerne kan godt betale sig
– Naturligvis får jeg nogen i kassen, ellers ville jeg jo ikke stå her. Men det er hårdt. Der er mange nej-er, fortæller Gustav Brandt, facer fra Greenpeace.
Greenpeace vil ikke ud med de konkrete tal, men ifølge landskoordinator Brian Hansen, kan det dog godt betale sig for organisationerne at have facerne på gaden.
– Vi ville ikke gøre det – hvis ikke det kunne svare sig i den anden ende, siger Brian Hansen fra Greenpeace, der er ansvarlig for gadeprogrammet i Danmark.
Og selvom facerne ikke altid kan skaffe nye medlemmer, fungerer de entusiastiske, unge mennesker godt til at oplyse om organisationernes formål.
– Det er ikke altid, at det lykkedes, men om ikke andet så får vi viderebragt noget information, som man ikke bare kan opnå gennem en annonce, siger Brian Hansen.