Virksomhedskæmper omfavner skærm-møder: Forretningsrejser taber højde

Færre virksomheder sender deres medarbejdere ud til motorvejens lufthavnsafkørsler. De holder i stedet møder på skærme.
Foto: Tobias Bonde Simonsen

Af Emil Strunge Larsen og Nicklas Krarup Larsen

Coronakrisen har tvunget danske virksomheder til at erstatte forretningsrejser med digitale løsninger som online-møder på Teams, Zoom eller Skype. Det har været en overraskende succes, og virksomhederne forventer, at det vil betyde færre forretningsrejser, når Danmark og resten af verden åbner igen.

En af de virksomheder, der har været nødtvunget til at omstille sig digitalt, er Carlsberg. Pressechef Kasper Elbjørn er imponeret over, hvor godt omstillingen er gået.

–  Vi har lært at drive virksomhed uden at rejse. Og det er ikke kun os på hovedkontoret, men i hele verden, siger Kasper Elbjørn. Virksomheden har særligt fået øjnene op for effektiviteten i de virtuelle løsninger.

Udvikling: Onlinemøder i Carlsberg fra februar til marts 2020:

– I marts blev 1.841 Carlsberg-medarbejdere nye brugere på mødeplatformen Teams.

– Der var en stigning i antallet af aktive Teams-brugere fra 13.536 til 15.506. Det svarer til en stigning på 14,5 procent.

– Kommunikation via Teams steg med 154 procent. Fra 21.872 opkald om dagen i februar til 55.461 opkald om dagen i marts.

Kilde: Pressechef i Carlsberg Kasper Elbjørn

– Antallet af Teams-møder steg markant i marts, da krisen for alvor brød ud. Vi har i flere år skruet ned for flyrejser og op for digitale møder, men under krisen indså mange, at et Teams-møde er mere effektivt end at sidde i et fly. Et godt gæt er, at der vil være færre forretningsrejser fremover, siger Kasper Elbjørn.

Carlsberg er ikke alene om omfavnelsen af virtuelle møder. Ifølge Peter Trillingsgaard, der er kommunikationschef i Grundfos, har de i virksomheden lært, at man kan løse mange opgaver “uden nødvendigvis at rejse rundt på den anden side af jorden”. Han siger, at de digitale møder har styrket det sociale netværk.

– Vores interne netværk er blevet meget mere finmasket, fordi vi møder hinanden på en anden måde. Vi oplever, at vi har superdygtige og engagerede kollegaer i hele verden, som vi tidligere troede, at vi skulle møde fysisk for at lære at kende, siger Peter Trillingsgaard.

Tit bliver man kreativ, når man har ryggen mod muren, og der er ingen tvivl om, at dansk eksport i en særlig grad har ryggen mod muren nu.
Michael Bremerskov Jensen, fagchef for international handel i Dansk Erhverv

Færre forretningsrejer på sigt

I både Novo Nordisk og Danfoss forventer man, at implementeringen af de digitale løsninger vil føre til færre forretningsrejser på sigt. Pressechef i Danfoss Mikkel Thrane siger, at man fremover vil være mere opmærksom på forretningsrejsernes formål, og hvordan medarbejderne bruger deres tid.

– Det der med at rejse et sted hen for bare at mødes et par timer, hvor man bruger en hel dag på det, det tror jeg man kommer til at kigge grundigere på, siger Mikkel Thrane.

I en mail oplyser Mette Kruse Danielsen, pressechef i Novo Nordisk, at de digitale værktøjer har erstattet rejseaktiviteten under coronakrisen. Hun spår, at flere virtuelle møder og mere hjemmearbejde vil føre til en “mærkbar ændring for mange fremover” i forhold til brugen af forretningsrejser.

Dansk eksport har ryggen mod muren

Selvom virksomhederne har fundet løsninger på visse udfordringer gennem den digitale omstilling, er mange virksomheder stadig under stort økonomisk pres på grund af coronakrisen.

Ifølge Dansk Erhverv har rejsestoppet haft alvorlige konsekvenser for mange virksomheder.

– Danske virksomheder lider meget, fordi der ikke er forretningsrejser, messerejser og lignende. Det er meget svært at drive en eksportvirksomhed alene fra ens hjemland, siger Michael Bremerskov Jensen, der er fagchef for international handel i Dansk Erhverv.

Men ifølge Michael Bremerskov Jensen er det netop udfordringerne lige nu, der har muliggjort den digitale omstilling.

– Tit bliver man kreativ, når man har ryggen mod muren, og der er ingen tvivl om, at dansk eksport i en særlig grad har ryggen mod muren nu. Når vi ser ind i en situation, hvor det danske eksportmarked stort set er kollapset, så skal enhver sten vendes, siger Michael Bremerskov Jensen.

Sådan gjorde vi:
Vi faldt i første omgang over en artikel på finans.dk, hvor en aktieanalytiker kommenterede på SAS’ udmelding om, at de ville fyre medarbejdere. En af årsagerne var ifølge analytikeren og SAS et forventet fald i forretningsrejser efter krisen. Vi ville undersøge, om denne forventning var korrekt og kontaktede derfor nogle af Danmarks største virksomheder samt Dansk Erhverv for at be- eller afkræfte dette samt høre om deres oplevelse af den digitale omvæltning. Alle kilder undtagen Mette Kruse Danielsen, Media Relations Director i Novo Nordisk, afgav svar over telefonen.