Kort om læsehunde:
Læsehunden og dens ejer udfører aktiviteten på frivillig basis.
Det er et gratis forløb, som typisk varer 6 uger.
Læseforløbet henvender sig til børn, der har knækket læsekoden, men er lidt usikre i deres læsning.
Der findes allergivenlige hunde iblandt læsehundene.
Hund og ejer har inden forløbet gennemgået pædagogiske kurser og evaluerende tests.
Da forening for Læsehunde blev stiftet i 2013, var det med et ønske om at hjælpe børn med læsevanskeligheder til at få bedre læseoplevelser. Tre år efter er initiativet nu blevet så populært, at børnene står i kø for at læse op for de lodne venner. Det oplever læsehundeføreren Caroline Amalie Falkenberg, der har været frivillig i foreningen i et år.
– Vi er blevet så populære, at jeg bliver nødt til at have en venteliste. Det er svært for os at følge med på alle henvendelser, så det glæder mig rigtig meget, at der er flere, der ønsker at blive læsehundeførere så vi kan hjælpe flere børn, forklarer Caroline Amalie Falkenberg, der hver torsdag hjælper børn med at læse sammen med sin læsehund Arthur.
Indtil videre er der omkring 50 aktive læsehunde i Danmark, og de fleste læsehunde har ventelister fra et par måneder til et halvt år. Ifølge Henriette Romme Lund, der er faglig konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning, har læsning en stor betydning for børnene både nu og for deres fremtid. Dette kan være en grund til, at et tiltag som læsehunde findes.
– Det er vigtigt, at børn bliver dygtige læsere. En god læsekompetence gør, at du kan gennemføre grundskolen, uddanne dig og fungere i et demokratisk samfund, fordi man jo skal læse sig frem til mange informationer. Det er en meget bred og vigtig kompetence at have, fortæller Henriette Romme Lund.
Læs også: E-læsning gør børn og unge bedre i skolen
Man kan dog ikke komme sovende til at blive en god læser. At få gode læsefærdigheder kræver træning og tid, hvilket kan virke frustrerende for børn, der i forvejen forbinder læsning med en sur pligt.
– Kravene til læsefærdigheder er øget, og det mærker både børn og forældre. Børnene kan føle presset og behøver at finde motivationen til at øve sig. Der ligger et behov for at finde nye veje til at gøre læsning spændende, og det her er noget, der virker, siger Karina Larsen, der er læsevejleder på Nydamskolen i Sønderborg.
Når jeg kommer med hunden oplever jeg, at børn, der ikke er så glade for at læse, får læselysten tilbage.
Maria Lawaetz, dansklærer og læsehundefører
Flere skoler benytter de lodne venner
Caroline Amalie Falkenberg har set effekten af læsehunde. Børnene er gået op i det såkaldte lix-tal, der er et mål for tekstens sværhedsgrad, der tager udgangspunkt i antallet af lange ord og længden af sætningerne.
– Jeg oplever, at børnene får øvet sig mere, end de ellers ville have gjort. Hunden har ingen forventninger til børnene, og den får dem til at slappe af. Jeg har flere gange set, at børnene sidder med bogen i den ene hånd og holder om hunden i den anden, der giver dem en ro og tryghed, som de måske ikke ville have fået andre steder, fortæller Caroline Amalie Falkenberg.
Og flere skoler har taget initiativet til sig. På Nydamskolen har børnene gennemgået et fuldt forløb på seks uger, hvor de er blevet kvitteret med større motivation til at læse.
– Vi lavede mange forskellige ting for at holde børnenes gejst og lyst til at læse. Læsehunde er lige præcis det initiativ, som vi ikke har, og det er et godt supplement til de andre ting, vi laver. Vi manglede noget, hvor børnene kunne træne læsningen og få en fornemmelse for, at læsning faktisk kan være rart, fortæller Karina Larsen.
Ud over motivationen, har hun også set en væsentlig forbedring på børnenes resultater. Flere er blevet mere sikre i deres læsning og fået en højere rigtighedsprocent, når de skulle læse svære ord. Opskriften på successen er ifølge læsevejlederen det samspil og nærvær, som børnene får, når de sidder og læser højt for hunden.
Læs også: Nyt populært fag hjælper udsatte skolebørn
Også på Antvorskov Skole i Slagelse læser eleverne højt for en læsehund. Her er det læsehunden Maggie, der assisterer børnene i deres læsning i følgeskab af dansklærer og læsehundefører Maria Lawaetz.
– Når jeg kommer med hunden oplever jeg, at børn, der ikke er så glade for at læse, får læselysten tilbage. De får et smil på læben og spørger, hvornår de kan læse med hunden igen. Det er dejligt at se, at de børn, der slet ikke har lyst til at læse, pludselig bliver afslappede omkring deres læsning og får troen på sig selv, fordi der ligger en hund på deres fødder, siger hun.
Hunde stresser ikke
Ifølge Maria Lawaetz har det en stor betydning for børnene, at de kan have hunden for sig selv. Hunden lytter, giver dem ro, når de skal læse, retter ikke deres læsning, og så får den børnene til at glemme, at læsning ikke behøver at være noget, der bare skal overstås.
– Man kender det jo selv når man har svært ved noget. Det er ikke det, man har mest lyst til at give sig i kast med. Læsning kan for nogle godt være en kedelig pligt, der kan munde ud i nogle diskussioner, hvor man godt kan ende med at miste læselysten. Hunde gør en forskel. De logrer bare med halen og har ikke travlt med at komme videre, siger Maria Lawaetz.
Læsevejlederen Karina Larsen har også fået god feedback fra både børn og forældre, som var glade for besøget med læsehunde. Hun fortæller, at der er mange familier, der kan løbe surt i læsningen og har svært ved at få skabt det hyggelige læsemiljø, som børnene kan have brug for. Med hunden oplever mange at den kan genskabe hyggen og give barnet lyst til at finde motivationen fra ny.
Arthur har givet Noah lyst til at læse
En af børnene, der er i gang med et forløb med læsehunde, er 10-årige Noah Harder, som i dette skoleår er skiftet til specialskole grundet sine læsevanskeligheder. I seks uger skal han læse højt i 45 minutter for Arthur og Caroline Amalie Falkenberg på Lyngby bibliotek. Indtil videre er han nået halvvejs i forløbet.
– Hver uge hører jeg Noah tælle ned til, at han skal have en læsestund med Arthur. Den glæde har han ikke haft i skolen. Noahs indstilling til at gå til en bog er blevet positiv, fordi Arthur har været der, fortæller Anneli Harder, der er mor til Noah.
Hun fik kendskab til læsehunde, da hun spurgte bibliotekarerne om nogle bøger til sin søn, der kunne være gode til hans læsevanskeligheder. For ham er der nemlig ikke noget motiverende i at læse. I stedet bliver han nedtrykt, når for eksempel læreren på skolen presser ham til at komme videre i teksten.
– Jeg synes at læsehunde er langt mere pædagogisk, og så er det 45 effektive minutter han får. Det ville han ikke have fået i skolen. Der skal han jo deles om lærerens opmærksomhed med mange andre børn, og række hånden op, hvis han støder på et svært ord. Her har han alene tid, og Caroline hjælper ham med det samme, hvis han støder på problemer, fortæller hun.
Og så er det et held, at både Noah Harder og Arthur synes, at det er en hyggelig stund. Noah synes at det er en helt anden måde at læse på, fordi han får lov til at sidde med hænderne dybt begravet i hundens pels, og Arthur får en masse opmærksomhed.
– Hver gang jeg hiver hans lilla Læsehunds-tørklæde frem snurrer han rundt om sig selv i glæde. Han elsker simpelthen at være sammen med børnene, fortæller Caroline Amalie Falkenberg.