Når CSC vælger at fyre 450 nordiske medarbejdere, heraf størstedelen danskere, så er det muligvis fordi arbejdskraften er for dyr i Norden, og fordi CSC efter blandt andet det fejlslagne Polsag-projekt skal spare penge.
– Det plejer at være et spørgsmål om, at man har billigere arbejdskraft andre steder i verden. De danske udviklere er dyre i forhold til Indien eller Rusland. Der sidder en del dygtige programmører rundt om i verden, der kun skal have en brøkdel af, hvad danske programmører skal have, forklarer Thomas Hildebrandt, lektor på IT-Universitetet.
– Det er nødvendigt for os at omstrukturere forretningen, så vi kan sikre høj fleksibilitet, vækst og kvalitet i leverancerne til vores kunder, skrev John Walsh, CSC’s nordiske direktør og operative direktør, i en pressemeddelelse tidligere på dagen.
– Hvis man kan klare at løse opgaverne med tilkøbte konsulenter eller arbejdskraft i andre lande så har man en større fleksibilitet, når man kun behøver de medarbejdere, som projekter kræver, forklarer Thomas Hildebrandt.
Strejke, lockout og Polsag koster
Derudover mener Thomas Hildebrandt, at det er sandsynligt, at strejken og lockouten i CSC sidste år også har kostet virksomheden, der var nødt til at hyre vikarer:
– Fyringerne kan også hænge sammen med den kæmpe strejke og lockout, de havde sidste sommer. Der har længe været noget undervejs med, at CSC har prøvet at reducere udgifterne. Der var jo også Polsag, som ikke blev til noget.
CSC stod for udviklingen af politiets nye it-system Polsag, men efter flere års forsinkelser, budgetoverskridelser i millionklassen og deciderede problemer med systemet blev det i februar i år skrottet af justitsminister Morten Bødskov (S). Kort efter skrotningen af Polsag fyrede TDC desuden CSC som deres samarbejdspartner.
– Dermed kan mellem 300 og 400 CSC-ansatte, som arbejder med TDC-opgaver, risikere en fyreseddel fra CSC, som i forvejen har en trængt økonomi, skrev Computerworld i februar.
Fyringer kan også skabe forsinkelser
CSC står for udviklingen og driften af flere offentlige administrative systemer. Skat bruger blandt andet CSC som leverandør på de it-systemer, der ligger bag årsopgørelsen og Tast Selv-systemet på nettet. Thomas Hildebrandt vurderer, at der er en risiko for, at fyringerne hos CSC kan medføre problemer for deres kunder, fx Skat:
– Skat er i gang med en større opdatering af deres IT-systemer, og jeg mener, at CSC står bag nogle af delkomponenterne. Det, man kan frygte, er, at det kan medvirke til, at nogle af de dele af Skats nye system bliver forsinket, og det vil igen kun sinke resten af opdateringen.
Samtidig kan det også blive et problem for udviklingen af nye danske it-løsninger, hvis det er indere, der intet kendskab har til det danske samfund og system.
– Nogle systemer kan blive svækket eller dårligere, fordi de ville have gavn af, at det er nogle udviklere med kendskab til danske forhold . Men hvis man er god til at forklare kravene til systemet, og hvad det skal kunne, så behøver det ikke at betyde noget, om det er en dansker eller en inder, der udvikler det.
Læs også:
Anaysechef: Dårligt ry koster CSC medarbejdere