Danske Spils ludomanilinje møder kritik

file000808307634
Ludomanilinjen drives i øjeblikket af Danske Spil
Foto: Morguefile

Uanset om det gælder stoffer, shopping, spil eller alkohol, kan det være svært at blive sin afhængighed kvit. Men skulle en spillefugl endelig finde modet til at ringe efter hjælp, så er opkaldets modtager i mange tilfælde spiludbyderen Danske Spil A/S. Men den tjeneste burde ligge i neutrale hænder, mener Center for Ludomani.

– Carlsberg har heller ikke alkohol-rådgivere, man kan ringe ind til, siger Henrik Thrane Brandt, souschef og behandlingsleder hos Center for Ludomani.

Det er Ole Bjerg, lektor på CBS, enig i. Han har tidligere har forsket i spillevaner.

– Jeg kan godt se fornuften i, at man placerer linjen et andet sted, siger han.

Norge som det gode eksempel

Fakta om ludomanilinjen

  • 50.000 danskere lider af ludomani
  • Ludomanilinjen blev oprettet i 2008
  • Siden 2010 har Danske Spil drevet ludomanilinjen alene

Kilde: Center for Ludomani

Hos Center for Ludomani undrer man sig over sammensætningen af at drive en spilforretning med tilhørende hjælpelinje. Henrik Thrane Brandt siger, at man i Norge har en neutralt placeret hjælpelinje, hvilket har givet positive resultater.

– I Norge har man reduceret antallet af spilafhængige gennem de sidste ti år. I Danmark er det steget, siger han.

Antallet af danskere der lider af spilafhængighed i en eller anden grad udgør 7,5 procent af befolkningen. Det viser en undersøgelse, foretaget af Megafon for Center for Ludomani. Undersøgelsen viser desuden, at 1,09 procent af befolkningen er fuldblodsludomaner. Det svarer til 50.000 danskere.

Læs også: Ludomaner kæmper med selvmordstanker

De ansattes dobbeltfunktion

Og ludomanilinjen modtager dagligt opkald fra ludomaner og deres pårørende. Thomas Rørsig, kommunikationschef hos Danske Spil, fortæller, at de servicemedarbejdere, som sidder ved telefonen, er de samme som skal rådgive pokerspillere om deres egne spilsystemer. Derfor har man valgt at give dem et kursus i krisehåndtering.

– Der er stor forskel på, om man skal tale i telefon med nogen, der skal orienteres om vores spilsystemer, og så nogen der ringer ind med alvorlige spilleproblemer.

Men Henrik Thrane Brandt sætter spørgsmålstegn ved, om spilgigantens ansatte er rustet til at vurdere alvoren af de opkald, de dagligt modtager – både fra afhængige og deres pårørende.

– Jeg forstår godt pointen, og det er de heller ikke. Det er bare for selv at kunne håndtere situationen. De skal ikke være små psykologer, siger Thomas Rørsig. Han understreger, at de ansatte ikke skal diagnosticere de afhængige, blot viderestille opkalde og henvise til hjælp.

Men det går ud over kvaliteten af bl.a. akutbehandling, mener Henrik Thrane Brandt.

– Derfor er det vigtigt, at det er erfarne behandlere, der sidder ved telefonen, siger han.

Carlsberg har heller ikke alkohol-rådgivere, man kan ringe ind til
Henrik Thrane Brandt, souschef og behandlingsleder hos Center for ludomani.

Linjen kan rykkes

Ludomanilinjen blev oprettet i 2008 på baggrund af et fælles ønske fra Danske Spil og Center for Ludomani om at hjælpe landets spilafhængige. Dengang stod Danske Spil udelukkende for finansieringen, mens erfarne behandlere fra Center for Ludomani tog sig af rådgivningen. Samarbejdet stoppede efter to år på grund af finansiering og linjens placering.

Thomas Rørsig siger, at Danske Spil derfor valgte at give sine tekniske medarbejdere et kursus i krisehåndtering, og lod dem overtage pladsen ved telefonerne. Årsagen til kurset skyldes alvorlighedsgraden af de problemer, de ansatte sidder med.

– Det kan være voldsomt for de ansatte, lige pludselig at skulle håndtere ludomaner i stedet for, hvordan spiller man poker, siger han.

Thomas Rørsig mener, at håndtering af hjælpelinjen uden Center for Ludomani stadig er nyt. Men han forstår godt, at der bliver sat spørgsmålstegn ved, om ordningen kommer til at virke fornuftigt:

– Hvis ikke, så er det helt fint med os at lægge linjen et neutralt sted, som intet har med Danske Spil at gøre.

Læs også: Ti gange flere ludomaner siden 2006

Politisk opbakning til neutral linje

Henrik Thrane Brandt mener, at en ny placering af hjælpelinjen med erfarne behandlere ved telefonen både vil forbedre de præventive og akutte funktioner. Ifølge ham handler det simpelthen om at få sat sig ned med spilmyndighederne og finde en løsning i fællesskab.

– Hvis de er indstillet på det, så synes jeg, de skal sætte sig sammen og så komme med et forslag til os politikere, siger Flemming Møller Mortensen, sundhedsordfører for Socialdemokraterne. Han tilføjer:

– Hvis en placering kan have betydning for en større effekt eller fleksibilitet i forhold til det der er driften og formålet med ludomani arbejdet, så gerne for min skyld.