Specialdesignede feinschmecker-cykler vil i de kommende år placerer cyklen højt på den luksuriøse rangstige, mener Klaus Æ. Mogensen, seniorforsker ved Fremtidsforskning.
– I en tid, hvor der er lange udsigter til lavere benzinpriser, og hvor snakken om miljø og klima nærmest først lige er startet, er der meget der tyder på, at cyklen vil overhale bilen som transportmiddel, siger han.
Det, at man kan lave helt personlige, håndlavede cykler, er et eksempel på, at luksus i stigende grad er blevet det personlige, hvor man selv går ind og er meddesigner i de produkter, man køber.
Klaus Æ. Mogensen, seniorforsker ved Fremtidsforskning
Især i hovedstaden spår Klaus Æ. Mogensen, at cyklen snart erstatter bilen som transportmiddel. Han mener, at det blot er et spørgsmål om prioritering. En prioritering som han forudser, at mange er villige til at lave, da cyklen er blevet et slags statussymbol.
– Der er sket et skift fra, at der var status i at have en meget stor og benzinslugende bil, til at status i dag er at være mere miljøvenlig og cykle, forklarer han.
Læs også: Københavnere skal i fremtiden parkere cyklen langt væk
Ikke alene er cyklen et statussymbol, som udsender miljørigtige signaler. Men også mere generelt er folk begyndt at tænke i unikke cykler, som skal afspejle ens personlighed.
– Det, at man kan lave helt personlige, håndlavede cykler, er et eksempel på, at luksus i stigende grad er blevet det personlige, hvor man selv går ind og er meddesigner i de produkter, man køber. Det skal være unikt og personligt i stedet for noget massefremstillet. Feinschmecker-cyklen kan derfor godt blive den nye sportsvogn, forklarer han.
Man får sin cykel fuldstændig, som man vil have den. Folk betaler typisk omkring 18.000 kroner for en cykel, men vi laver også nogle til omkring 40.000 kroner.
Mikkel Fuglsang, cykelmekaniker hos Cykelmageren i København
Et kunstværk af sadel, stel og styr
Hos Cykelmageren i København dyrker man netop det unikke og personlige, når cyklerne skal fremstilles. Cyklerne sælges nærmest som kunstværker, hvor de specialdesignede enkeltdele fungerer som ægte og unikke håndværksjuveler: styr lavet af mahogni, bremser dekoreret med perler og detaljerige lygter, låse og hjul.
– Man får sin cykel fuldstændig, som man vil have den. Folk betaler typisk omkring 18.000 kroner for en cykel, men vi laver også nogle til omkring 40.000 kroner. Men der er ingen grænse. Det afhænger af, hvilke materialer og enkelte dele man ønsker, fortæller Mikkel Fuglsang, cykelmekaniker hos Cykelmageren i København.
Der er sket et skift fra, at der var status i at have en meget stor og benzinslugende bil, til at status i dag er at være mere miljøvenlig og cykle
Klaus Æ. Mogensen, seniorforsker ved Fremtidsforskning
Klaus Æ. Mogensen, seniorforsker ved Fremtidsforskning, mener, at netop det unikke og personlige er en af grundene til, at folk er villige til at betale rigtig mange penge for en ekstremt håndlavet og specialdesignet cykel.
– Det er en tendens, som vi har set de sidste par år, og som vi i fremtiden vil se mere til. Særligt for bymennesker, hvor cyklen er et velegnet transportmiddel, siger han.