I indre by og i brokvarterene slipper bilejere med mellem 100 kr. og 1.150 kr. årligt for at parkere deres bil. I Ørestad er prisen 11.724 kr.
Priserne for beboerparkeringslicenser i København blev i starten af 2017 reformeret således, at bilens energiklasse afgør prisen. Sådan er det bare ikke i Københavns nye bydel Ørestad.
– Kommunalvalget står for døren, det er nu, man kan komme i forbindelse med politikerne, og det er nu, slaget skal slås, forklarer formand for Ørestads Parkeringsforening, Kirsten Lindberg Andersen. Hun mener nemlig, at den store prisforskel er under al kritik og en tydelig forskelsbehandling af borgerne.
Læs også: Det er blevet nemmere at finde en P-plads på Frederiksberg
Hun er ikke alene om denne holdning. Jens-Kristian Lütken, der er medlem af Københavns Borgerrepræsentation, stiller op til kommunalvalget for Venstre med et mål om at sætte priserne ned for parkering i Ørestad.
– Det er en pengemaskine, man har lavet for at betale af på kommunens gæld, mener Jens-Kristian Lütken.
Formanden for Ørestads Parkeringsforening håber, at der efter kommunalvalget kan gøres noget ved priserne.
– Det er Københavns Kommune, der indirekte ejer parkeringsanlæggene i Ørestad, og det er kommunen, der kan bestemme, om priserne skal sættes ned, fortæller Kirsten Lindberg Andersen fra Ørestads Parkeringsforening.
Dyrt betalt for tag over hovedet
Parkeringsanlæggene i Ørestad administreres af selskabet By og Havn, der ejes af Københavns Kommune og Staten. Selskabet forklarer, at priserne for beboerlicens er fastsat efter markedsmæssige vilkår.
– Når man betaler en parkeringslicens, betaler man både for den daglige drift, men også for selve opførelsen af anlægget, forklarer økonomidirektør i By og Havn, Carsten Boll.
Læs også: FDM: Parkeringslicenser er en lotteriseddel
Den primære grund til de høje priser er altså, at bilejerne er med til at betale for både driften og opførelsen af parkeringshusene. Der følger dog også nogle fordele med. Med parkeringslicensen er man nemlig sikret indendørs parkering og overvågning modsat parkering i resten af København, der foregår på gaden.
For By og Havn er det vigtigt, at den nye bydel får gode parkeringsforhold, og det koster penge.
– Én parkeringsplads inklusiv grund og moms koster ca. 300-350.000 kr. at etablere, siger Carsten Boll. Prisen for de store parkeringshuse med op til 700 parkeringspladser er altså meget høj.
Storebæltsmodellen kan sænke prisen
Jens-Kristian Lütken foreslår, at man benytter samme model som ved Storebæltsbroen.
I 2005 forlængede Folketinget tilbagebetalingstiden på gælden for etableringen af broen med otte år, hvilket betød at prisen for at krydse Storebæltsbroen faldt.
Da kommunen ejer 95% af By og Havn, mener Jens-Kristian Lütken, at det samme kan gøres ved gælden for etableringen af parkeringshusene. By og Havn påpeger dog, at størstedelen af indtægterne fra beboerlicenserne går til forrentning og afskrivning.
– Parkeringsforretningen løber nogenlunde rundt i dag, men der er endnu ikke plads til at afdrage på gælden fra opførslen af parkeringsanlæggene, siger Carsten Boll.
5 Responses to "Ørestad: Slaget om de ekstremt dyre parkeringspladser raser"