Parkering er øretævernes holdeplads i den historiske bymidte

Bilister på lang jagt efter en ledig p-plads i bymidten. Det er der intet nyt i, sådan har det været i årevis.
Foto: Mille Bjerregaard.

Nogle bakker ud, nogle blinker ind, andre må fortsat vente. Frustrationen vil ingen ende tage.

Der er rift om pladserne for både beboere, besøgende, forretningsdrivende, ansatte, der alle gerne vil parkere i bymidten.

I adskillige kommuner rundt om i landet er parkering i centrum af byerne et stort problem. Roskilde Kommune er ingen undtagelse.

Der er mange modstridende interesser, der gør, at parkering i bymidten er en varm kartoffel.
Harry Lahrmann, lektor for Institut for Byggeri, By og Miljø på Aalborg Universitet.

Ifølge Harry Lahrmann, der er lektor for Institut for Byggeri, By og Miljø på Aalborg Universitet, er problemerne mange, hvad angår parkering i bymidte.

– Der er mange konflikter med hensyn, og det er dét, der er problemet. Der er mange modstridende interesser, der gør, at parkering i bymidten er en varm kartoffel.

Harry Lahrmann understreger, at parkering på ingen måder er et nemt emne i kommunerne.

– Beboere, ansatte, besøgende og ejerforhold til parkeringer er en del af problemerne. På den ene side vil man gerne have kunder i centrum, og på den anden side vil man helst ikke have for mange biler. Det er hele tiden en afvejning.

Som at bide sig selv i halen

I Roskilde bymidte findes der 2.300 parkeringer i og omkring centrum.

Ifølge en rapport fra Roskilde Kommune i 2020 er 91% af parkeringspladserne betydeligt benyttet i bymidten. 20% af parkeringerne er oftest optaget i lang tid blandt andet af beboere.

“Det betyder, at selvom der samlet set er parkeringspladser nok, så er en stor andel af de centrale pladser utilgængelige for de, der gør brug af det lokale handels- og kulturliv i bymidten”, fremgår det af rapporten.

Jens Børsting (S), der er formand for Plan- og Teknikudvalget og kandidat til kommunalvalget, oplyser, at der er skabt 200 nye parkeringspladser, som følge af de mange pladser, der var optaget hele dagen. Til trods for denne forbedring, mener Jens Børsting, at der dog altid vil være en mangel på pladser.

– Med de mange biler, der er kommet de sidste 3-4 år, vil vi aldrig kunne få parkeringspladser nok, og derfor må folk parkere længere væk. Det kan der ikke ændres ved, siger Jens Børsting (S).

Læs også: Ørestad: Fra moderne p-huse til parkeringskaos

I april 2021 indførte Roskilde Kommune en ny parkeringsordning i bymidten. De første to timer er det gratis at parkere, og derefter er det muligt at tilkøbe ekstra tid.

– Den nye parkeringsordning har positiv betydning for de handlende og for handelslivet i Roskilde. Nu kan man holde der i længere tid og bare betale for det, siger Jens Børsting (S)

Parkering i Roskilde bymidte

– Der skal betales på alle offentlige parkeringer i bymidtezonen, undtagen korttidspladser, elbil-pladser og handicappladser.

– Mandag til fredag kl. 8-18 og lørdag kl. 8-14 skal bilen registreres ved parkering.

– De første to timer er gratis. Du skal køre ud af zonen og være væk i mindst en time, før du kan få to timer gratis parkering igen.

– Det er kun muligt at få parkeringslicens, hvis ens folkeregistreringsadresse er i parkeringsområdet.

Kilde: Roskilde Kommune – Parkering i Roskilde bymidte.

Torben Stevold, der er bestyrelsesformand i Roskilde Handel, mener også, at det er positivt for handelslivet.

– For borgere er det positivt, da vi ønsker at kunderne bliver længere. Det er et problem for de erhvervsdrivende på og omkring Stændertorvet, da de hverken kan få en erhvervslicens eller en parkeringsplads. Den nye parkeringsordning er ikke årsag til det. Problemerne omkring parkering i Roskilde bymidte har hele tiden været her, siger Torben Stevold.

Ingen eller flere parkeringspladser

Byrådsmedlem og kandidat til kommunalvalget Jeppe Trolle (R) har blandt andet som valgkampstema at få parkeringspladser væk fra bymidten og udenfor byen i parkeringshuse.

– Der er og har længe været meget diskussion om parkering i Roskilde Kommune. Roskilde bymidte skal være mere cykelvenlig og mindre bilvenlig. Folk må gå lidt mere, og der må bygges endnu et parkeringshus udenfor byen. At vi skal parkere helt oppe foran døren, når vi skal handle, det tror jeg ikke giver en rar bymidte at være i, siger Jeppe Trolle (R).

Jeppe Trolle understreger, at folk ikke kun kommer for at handle, men også for selve kulturlivet i den historiske bymidte.

– Det er vigtigt, at vi gør vores bymidte attraktiv at komme i. At borgere og besøgene kommer for oplevelsens skyld, og ikke fordi man skal handle. Der er jo en grund til, at der ikke ligger byggemarkeder med hårde hvidevarer i bymidten, siger Jeppe Trolle (R).

Læs også: Bilparkering bliver til cykelparkering

Byrådsmedlem og kandidat til kommunalvalget Merete Dea Larsen (DF) mener, at der skal flere parkeringspladser i Roskilde bymidte.

– Det med at tro, at folk ikke bruger biler, det holder ikke. Folk, der ikke kan parkere ved deres boliger, kører ud på øvrige villaveje og belaster trafikken for gående og cyklister. Det er et kæmpe problem, siger Merete Dea Larsen (DF).

Merete Dea Larsen understreger, at det er vigtigt at kunne parkere i centrum af Roskilde.

– Hvis man bor udenfor byen, har man brug for at tage sin bil helt ind til byen. Der er masser af børnefamilier, handicappede og ældre, der ikke kan tage cyklen og er afhængige af bilen. De er mindst lige så velkomne i Roskilde bymidte, som alle andre, siger Merete Dea Larsen (DF).

Hun vil derfor løse parkeringsproblematikken ved at stille krav.

– Vi skal sikre os, at der følger parkeringspladser med, der hvor vi ved at parkeringspladser bliver brugt. Men det har også en konsekvens. Når der skal være flere parkeringspladser, så skal der være færre boliger for at prioritere handelslivet, siger Merete Dea Larsen (DF).

Hvordan får man enderne til at hænge sammen

Harry Lahrmann vurderer, at kommunerne kan lave krav, der kan styrke parkeringsforholdene.

– Kommuner kan styre, hvor mange offentlige parkeringer der er til rådighed. Det kan dog være til stor gene for de forretningsdrivende, der kan frygte at centrum dør. Dernæst er spørgsmålet, hvor skal beboerne parkere. Der er mange forskellige interesser, siger Harry Lahrmann.

Harry Lahrmann vurderer derfor, at der ikke findes en enkelt løsning på hele parkeringsproblematikken. Men der kan alligevel være en generel løsning på et højere niveau, der vil kunne hjælpe kommunerne.

– Der er en generel løsning, der hedder kørselsafgifter. I stedet for at beskatte bilen ved køb og ejerskab, så skal den beskattes ved brug. Prisen skal være forskellig, alt efter om du er i byernes centrum eller på landet. Det er en generel måde, der også kan hjælpe på parkeringsproblemet i bymidten, siger han.

Men en sådan beskatning har lange udsigter, for indtil videre har der ikke været politisk opbakning til det.

– Der er ikke mange politikere, der vil indføre det, da mange af deres vælgere er bilejere. Der var en tidligere politiker, der sagde, at gamle skatter er gode skatter. Det skal forstås, at hvis en skat laves om, så vil alle dem, der får det dårligere råbe og skrige, imens alle dem der får det bedre vil tie, siger Harry Lahrmann.

Jens Børsting (S) oplyser, at i maj måned 2022 skal parkeringsforholdene i Roskilde Kommune evalueres.

– Vi skal lytte til, hvad borgerne og handelslivet siger, for at se på om noget skal tilpasses og justeres, siger Jens Børsting (S).

Sådan gjorde vi: Nyheden udsprang efter en voxpop i Roskilde Kommune, hvor parkeringsforhold var det store samtaleemne. Kilderne er interviewet telefonisk.