– Måske siger du: Skulle man tage en uge uden kød? Så siger vi: Det er en dårlig ide. For i KIWI er der 20% på al fersk kød, fjerkræ og fisk.
Sådan lyder budskabet i supermarkedet KIWI’s nye tv- og radioreklame. Budskabet strider imod den ellers stærkt voksende tendens, hvor flere dropper kød op til flere gange om ugen. Reklamen har fået miljøforkæmpere, veganere og vegetarer til at rase på supermarkedets Facebook-side.
Unødvendigt budskab
Udmeldingen er både ’unødvendig og ærgerlig’, mener Kasper Hansen fra den private organisation, Veganer.nu, som bl.a. arbejder for at skabe opmærksomhed omkring de miljøbelastninger, der er forbundet med animalsk fødevareproduktion.
-Jeg synes, det er unødvendigt, at de bringer ”en kød-fri uge” ind i reklamen. Det er et problem, hvis en virksomhed bruger et dyrerettigheds- eller miljønedsættende argument for at sælge et produkt. Det er rigtigt ærgerligt at se, at der er nogle store virksomheder, som går ind og bruger det emne som et middel til at sælge mere, siger han.
Kasper Hansen mener, at reklamen er skabt udelukkende for at score ‘billige points’ blandt folk, som er trætte af at høre på, at man bør tage ansvar i forbindelse med reduktion af kødindtag. Det er en direkte modarbejdelse af et kødreducerende initiativ, skriver han på KIWI’s Facebook-side fra Veganer.nu’s profil.
En klodset formulering
Kjetil Sandvik, lektor på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet, forsker bl.a. i offentlig kommunikation og markedsføring. Han mener, at KIWI kunne have oplyst om deres tilbud på mange andre måder
– Der er mange måder, budskabet kunne formuleres på. Det er jo også det, folk reagerer på. Man kunne i stedet have sagt, at nu har man chancen for at få 20 procent rabat på alt kød, men så må næste uge være kødfri, siger han.
Han tror, at den voldsomme kritik er kommet bag på KIWI
– Det er en klodset formulering, som der ikke er blevet tænkt for meget over, siger han.
To miljørigtige grunde til en tage en kødfri uge
- Produktionen af et enkelt kilo oksekød kræver 15.000 liter vand, mens produktionen af et kilo korn til sammenligning kun kræver 1.500 liter vand
- Husdyrproduktion står for 18 % af menneskeskabte drivhusgasudledninger. Det er mere end al transport tilsammen
Kilder: UN-water, FAO
Billigt kød er ’en god ide’
Administrerende direktør i KIWI, Carsten Hansen, mener ikke, at reklamens budskab er forkert.
– Jeg synes det er helt o.k. at opfordre sådan i reklamen. Jeg synes, at når man ser på tv-reklamen, ser man et markant blink i øjet. Vi siger, at vi gerne vil have, at dem, der køber kød, køber det i Kiwi.
Til spørgsmålet om hvorvidt KIWI har gjort sig nogle overvejelser om, at kød er dårligt for miljøet, svarer Carsten Hansen:
– Man kan jo tage hensyn til rigtig mange ting. Det, vi tager hensyn til, er, at der er mange mennesker, der køber og spiser kød, og vi vil gerne give dem mulighed for at købe kødet billigt. Det synes vi er en god idé.
Discount uden omtanke
I kommentarfeltet under reklamen, som er blevet publiceret på supermarkedets Facebook-side, udtrykker mere end hundrede kunder vrede og forargelse over KIWIs måde at fortælle om tilbuddet på.
Flere kunder skriver, at de ikke længere vil handle i supermarkedskædens butikker. Sara Harboe er en af dem.
I en kommentar på supermarkedets Facebook kalder hun reklamen for meningsløs og uden tanke for klodens miljøudfordringer
– Kan man kalde det omtanke at opfordre hele befolkningen til at droppe kødfrie dage? skriver hun spørgende med henvisning til KIWIs devise om ”discount med omtanke.”
Ikke flere KIWI-varer i indkøbskurven
Kunden Sara Harboe, som lever vegansk af hensyn til dyrevelfærd og miljø, ser ikke det glimt i øjet, som Carsten Hansen mener er til stede i reklamen.
– Jeg fanger ikke et glimt i øjet, for KIWI siger direkte, at det er en dårlig ide, at man spiser mindre kød. Man skal ikke ned imellem linjerne for at finde budskabet. Det får mig til ikke længere at ville handle i KIWI, siger hun til NetAvisen.
KIWI har som følge af det store raseri undskyldt, at de har ‘trådt nogen af deres kunder over tæerne’. De har ændret reklamens tekst i resten af kampagneperioden, hvor det har kunnet lade sig gøre. Det er ikke muligt at fjerne kampagnerne i tv og radio, skriver administrerende direktør Carsten Hansen til NetAvisen.
2 Responses to "Veganere raser: Dansk supermarked kalder kødfrie dage en dårlig ide"