Hvis du har besøgt DMI’s hjemmeside, har du sikkert haft svært ved at navigere rundt. Det er ihvertfald den oplevelse de fleste brugere har haft, viser en undersøgelse fra Danmarks Meteorologiske Institut. Derfor er organisationen nu igang med at lave en ny hjemmeside, der gøre oplevelsen bedre.
Med et enkelt klik, kan de nysgerrige allerede se en såkaldt betaversion af den nye hjemmeside, når de besøger dmi.dk. Betaversionens funktion er nemlig at forenkle måden, man læser vejret på.
Læs også: Startup-virksomhed udvikler ultra-lokale vejrudsigter
Sejlere glæder sig til forbedringer
Flemming Ø. Pedersen, der er presseansvarlig i Dansk Sejlunion, ser det som et positivt løft, hvis DMI nu får en opgradering.
– Mit indtryk er, at mange af Dansk Sejlunions medlemmer foretrækker den norske vejrside yr.no. Den har et ry blandt sejlere for at være mere præcis end DMI. Om den rent faktisk er mere præcis, ved jeg ikke. Måske kan det også handle om, at den ikke bliver diskuteret i danske medier, og at den ikke får den samme kritik, som DMI nogle gange får, siger Flemming Ø Pedersen og tilføjer.
– Hvis man fra DMI’s side nu kan levere en lokal vejrudsigt fra 10.000 steder i Danmark, så lyder det som en kvalitetsforbedring, som vi gerne vil videreformidle til vores medlemmer.
Siden skal passe til mobilen
Hjemmesiden har sammen med udviklingen af en ny app gjort, at det visuelle billede nu er mere enkelt.
– Den gamle hjemmeside understøttede ikke et responsivt design. Vi har siden 2014 arbejdet med at kunne forbedre hjemmesiden til de ønsker som brugerne har. Dette er gjort med flere forskellige typer brugerundersøgelser fra folk som besøger hjemmesiden, fortæller Pia Svejgaard Pedersen, der er kommunikationschef i DMI.
Læs også: Turister trodser det dårlige danske vejr
Hun uddyber, at grundlaget for den nye hjemmeside er et skift i måden, hvorpå vi tilgår vejrets hjemmeside på og forklarer at
– Folk har ændret på måden, de tjekker vejret. Førhen var det typisk via stationære computere, hvor af det nu er 50/50 gennem henholdsvis computere og smartphones/tablets. Dette gav os et behov for at have et design som var nemt og tilgængeligt både på hjemmesiden og den kommende app. Vi har samtidig en myndighedsrolle, hvilket betyder, at det kommunikative snit skal passe til mange forskellige brugssituationer.
Detaljer, detaljer, detaljer
Folk elsker mængden af information på hjemmesiden, men ønsker den mere lokal og detaljeret.
– Vi ser en stigende tendens i at folk ønsker lokal vejrinformation, og at følge vejret for deres favorit steder. Derfor er en af de features, vi arbejder med også i appen en måde at personliggøre sin app, således at man både kan se vejret og varsler for sin bopæl, i sommerhuset og det fremtidige feriested
DMIs hjemmeside er lige nu i beta, og fokuserer på kerneproduktet først, og derefter på yderligere indhold og artikler. Både hjemmesiden og appen vil komme ud i løbet af 2018.
Sådan gjorde vi: Efter at have været inde på DMI’s nye betahjemmeside, gav det mulighed for at skrive en artikel omkring den opgradering som DMI er igang med, med deres hjemmeside og nye app. Det gav samtidig mulighed for at sætte det op, og diskutere om folk faktisk mest brugte Yr.no frem for DMI’s egen hjemmeside. Interviewet med både Flemming og Pia blev gjort over telefonen.