Forestil dig følgende, når du tropper op på stationen om morgenen: Du vælger din at få din kop kaffe to go fra en i lokalområdet, som lige har åbnet sin café i stationens gamle billetsalgslokale. På vejen derind hører samtidig levende musik, som spilles af nogle lokale jazzmusikere…
Dette er måske fremtiden – i hvert fald hvis det står til DSB’s nye projekt, oplevelsesstationen, som lige så stille er startet op, siden idéen først blev udviklet i 2015 under navnet ‘nyt liv på stationer’. Når oplevelsesstationen er i fuld gang, kan man forvente at møde bogsalg, foodtrucks og kaffevogne, loppemarkeder og levende musik, fremgår det af DSB’s interne magasin Ind&Se.
– Der er flere ting, der gør, at vi har skudt dette projekt i gang. Vi bliver hele tiden klogere på, hvad dette projekt indebærer. Det er ikke, fordi vi har siddet og kigget på et excelark og sagt: ”Det er oplevelsesstationen”. Essensen i det er, at kunden får en god oplevelse med offentlige transport, siger Jan Joensen, afdelingschef i DSB ejendomme og en af projektets tovholdere.
DSB kan ikke give en præcis dato for, hvornår projektet reelt skydes igang.
Jeg synes, der er lidt hykleri og disharmoni i det her. DSB nævner jo blandt andet, at de har ført en bevist strategi. Jeg ved ikke, hvad de ville kalde det, men jeg ville kalde det opholdsfjendskhed.
Danny Pedersen, pendlerformand i Roskilde
Projektet skydes i gang på
- Hillerød
- Valby
- Vanløse
- Flintholm
- Roskilde
- Dybbølsbro
- Aalborg
- Esbjerg
- Kolding
- Fredericia
Kilde: Ud&Se Oktober 2019
Ildsjæle er kernen
Det, der virkelig skiller projektet ud fra den eksisterende oplevelse på stationerne, er muligheden for at styrke det lokale.
Projektet læner sig meget op af lokale ildsjæle, der brænder for at give noget tilbage til deres lokalmiljø.
– En ildsjæl er én, der ser mulighederne i at aktivere noget, og som har mod på at tag fat. Der skal én modig person til at tage ansvar for det. En ildsjæl har ikke ét køn eller én alder. De har vilje og drive til at bygge noget op, siger Jan Joensen.
LÆS OGSÅ: Blinde famler forgæves efter blå punkter til rejsekort på danske stationer
Projektet starter først på nogle udvalgte stationer, men hvis det går godt med oplevelsesstationen, skal det bredes mere ud, muligvis til hele landet.
Pendlere på trods
Projektet har dog et stykke vej at gå, mener Danny Pedersen, formand for Roskilde Pendlerklub. Han er nemlig skeptisk over for projektet:
– Jeg synes, der er lidt hykleri og disharmoni i det her. DSB nævner jo blandt andet, at de har ført en bevist strategi. Jeg ved ikke, hvad de ville kalde det, men jeg ville kalde det opholdsfjendskhed. Man har blandt andet kommet bøjler på bænkene, så folk ikke har kunnet ligge og sove der og lukket toiletter. Hvem gider tage på loppemarked et sted, hvor der ikke er toilet? Og det har også været et hyr for folk at få tilladelse til at spille på stationerne, lyder kritikken.
Danny Pedersen peger på bodelingen mellem DSB og Banedanmark, som har været tilfældet siden 1997 på baggrund af et EU-direktiv, som skulle skabe mere konkurrence på det danske jernbanenet:
– Pendlerklubben har tit talt om Paris, hvor der er masser af liv på stationen. Men livet er nærmest forsvundet på vores stationer, for det har jo været der tidligere. Men særligt efter bodelingen mellem DSB og Banedanmark er det gået helt galt i forhold til, hvem der står for forskellige ting. Det er kommunen, Banedanmark og DSB, og opdelingen er forskellige fra station til station, siger pendlerformanden.
LÆS OGSÅ: Birgitte er utilfreds: Pendleraftale giver ikke billigere priser
Han frygter desuden, at stationen kan blive en indkøbslabyrint, som man skal navigere i om morgenen.
– Når jeg skal med toget om morgenen på Roskilde Station, som er en ret travl station, ville jeg fandeme ikke til at skulle rende igennem et loppemarked, når jeg skal op og nå mit tog om morgenen, fastslår Danny Pedersen.
Sådan gjorde vi: Vi så i Ind&Se, at DSB lancerede oplevelsesstationen. Vi ønskede at undersøge, hvad projektet egentlig var for noget. Vi ringede ind og fik en telefoninterview med Jan Joensen gennem DSBs presseafdeling. Derefter tog vi fat i Danny Pedersen.