Falske e-mails, telefonopkald og sms’er, som vil snyde dig for penge.
Dét er noget, som mange ældre skal blive bedre til at spotte og gennemskue, så de ikke bliver svindlet for tusindvis af kroner.
Derfor bliver der nu holdt et kurset om emnet “digitalt selvforsvar” for ældre i Allerød Kommune på grund af den stigende svindel mod ældre gennem digitale medier. Kurset foregår den 20. november.
– Vi holder det her it-oplæg, fordi vi synes, der er et behov. Man læser jo konstant, at ældre bliver snydt gennem telefonopkald, sms’er og over internettet, siger John Hansen, som er instruktør for IT-oplægget, der bliver afholdt af Senior-IT.
Ifølge en rapport fra Det Kriminalpræventive Råd, som er et uafhængigt råd, er der flere former for digital svindel i vækst, hvor 190.000 danskere i 2023 var ofre for digital svindel.
Det er en stigning på 30.000 siden 2022.
Denne stigning er blandt andet også grund til, at kurset bliver afholdt forklarer John Hansen.
– Man kan jo se hver uge, at der er nogle, der er blevet snydt for mange penge, især ældre kvinder, siger han.
NetAvisen har tidligere skrevet om flere aktuelle sager, hvor ældre netop bliver snydt.
Læs også: Efter svindelsager mod ældre: Sådan beskytter du dig i den digitale verden
Det er en nødvendighed
Hvad er vishing og hvordan undgår du det?
- En kombination af ordene voice og phishing
- Svindleren udgiver sig for at være en bankmand
- Vishing er svindel gennem telefonopkald
- Det er oftest ældre, der udsættes for Vishing
- Vær kritisk overfor hvem du giver dine oplysninger
Kilde: Finans Danmark
Jurist og seniorkonsulent ved Ældre Sagen Louise Scheel kan også genkende billedet af, at der sker en stigning i digitale svindel af ældre – blandt andet over telefon.
– Metoder som vishing bliver i høj grad brugt mod ældre. Her går svindlerne specifikt efter mennesker med navne, der klinger af, at de er ældre og især ældre kvinder, forklarer hun.
Vishing er en form for digital svindel, hvor svindlere snyder folk til at give dem for eksempel deres bankoplysninger gennem et telefonopkald, hvor de udgiver sig for at være for eksempel en fra banken.
Læs også: Ældre føler stor skam efter særlig svindel: »Har slet ikke grund til at være her på jorden mere«
– Man ved simpelthen, at der er flere kvinder på 70 år og over, der hedder “Inger”, “Birgit”, “Kirsten” og så videre. Dem går svindlerne målrettet efter på sider såsom Krak og 118, siger Louise Scheel.
Derfor er det rigtig godt, at der løbende bliver holdt kurser ude i landets kommuner, fortæller hun.
Man bliver jo snydt
Ulla Hansen, som er en ældre borger i Allerød Kommune, støtter også op om IT-kurset.
– Jeg synes, at det er en god idé at holde det her kursus for os ældre i Allerød. Man hører jo hele tiden om ældre, der jo bliver snydt over telefonen, det bekymrer mig da meget, siger hun.
IT-oplægget kommer til at præsentere metoder til at spotte svindel målrettet ældre, blandt andet vishing. Det vil udruste ældre til at kunne gennemskue og forholde sig til falske e-mails, opkald og SMS’er og vil foregå i lokalerne ovenpå Allerød Bibliotek den 20. fra kl. 13:00 til kl. 15:00.
Sådan gjorde vi: Journalisten fandt IT-kurset gennem sociale medier og fik derefter kontakt til afholderen af kurset telefonisk. På baggrund af dette interview ringede journalisten til Ældresagen for at få deres kommentar. Til sidst fik journalisten kontakt til en ældre borger i Allerød gennem Facebook, som de ringede op.