Du er på vej hjem fra arbejde, er træt og har ikke overskud til hverken at handle eller lave mad. Du tager derfor din mobil frem og åbner app’en To Good To Go. Her vælger du en omgang mad fra en af de restauranter, der sælger overskydende mad til billige penge. Derefter nævner du denne hurtige, nemme og overskuelige app i alle samtaler om, hvordan hverdagen kan blive nemmere.
Hermed spiller app’en en afgørende rolle i konceptet To Good To Go, der får 5000 nye registrerede brugere hver dag og har fået 700.000 i alt siden opstarten i 2015, vurderer medstifter Adam Papalia Sigbrand.
Læse også: App mod madspild er en kæmpe succes
– Det er helt sikkert min oplevelse, at app’en virker langt mere effektivt, end hvis vi havde valgt at lancere en hjemmeside. App’en gør en kæmpe forskel, siger han.
Hurtig anerkendelse
Adam Papalia Sigbrand er langt fra den eneste iværksætter, der oplever, at en app er afgørende for at få gang i butikken.
Hos Dansk Iværksætterforening vurderer man også, at apps har gjort det væsentligt nemmere for iværksættere at få succes.
– Med apps kan enhver etablere sig et eller andet sted på kloden med noget, der fungerer, og der er blevet markant kortere fra den gode idé til en reel etablering på markedet. Stort set alle har en mobiltelefon, så man kan nå ud til alle, siger formand for Dansk Iværksætterforening, Christian Walther Øyrabø.
Læs også: Det mobile medielandskab
Det kan Adam Papalia Sigbrand nikke genkendende til.
Det, at vi har lavet en app til vores koncept, gør, at det spredes enormt hurtigt.
Adam Papalia Sigbrand, medstifter af app’en Too Good To Go
– Udbredelsen af vores koncept havde ikke taget den fart, som det har, hvis vi kun havde haft en hjemmeside, siger han.
Hele arbejdet bag virksomheden To Good To Go’s Stop Madspil-koncept har ikke været gnidningsfrit og har krævet lange dage og kampe, men de nuværende teknologiske muligheder har hjulpet konceptet rigtig godt på vej.
– Det, at vi har lavet en app til vores koncept, gør, at det spredes enormt hurtigt, siger Adam Papalia Sigbrand.
Læs også: Vinder af Nordisk Råds Miljøpris 2016
Vi satser på at blive lige så store
Også medstifteren af konceptet Ta’ det, der går ud på at finde eller give gratis ting ud, Rasmus Thude, oplever, at app’en har haft enorm betydning for at få spredt konceptet.
Selvom konceptet ikke er eksploderet på samme måde som To Good To Go, er Rasmus Thude optimistisk og har mål for fremtiden.
– Det kræver, at man rammer den virale bølge, og det kan godt tage nogle forsøg, før det lykkes. Vi ville jo ikke arbejde for det her, hvis vi ikke så, at det på tre år kunne blive udbredt i hele Nordeuropa, siger han.
I 2014 blev der skabt 31.000 nye firmaer i Danmark. Det er en stigning på over 2000 fra 2013.
71-74% af nyopstartede firmaer overlever det første år, og lidt under halvdelen overlever de første fem år.
Kilde: Danmarks Statistik
En anden vigtig pointe ved succeskriteriet for Rasmus Thudes koncept er, at det ikke kræver en særlig stor startkapital.
Læs også: Ambitiøse iværksættere har svært ved at skaffe kapital
– Fordelen ved vores app er, at det er en html-app, der fungerer både på iPhone og Android. I andre tilfælde laver man en app til hver platform, så man har flere udviklere, der arbejder på hver deres, men vi har det hele samlet, da det kun kræver vores tid, siger han.
Udover Rasmus Thude består holdet bag Ta’ det af to andre studerende fra DTU, og deres måde at lave app’en på har gjort, at der dermed ikke er andre udgifter til udviklingen af app’en.
Apps giver nye og andre muligheder
På IT universitetet, ITU, oplever man, at udviklingen af apps har en stor betydning for både virksomheder og forbrugere. App’ens popularitet bunder også i, at stort set alle har en mobiltelefon, så i princippet kan man nå ud til alle.
– App’en bringer servicen ud til kunderne, så de ikke behøver at komme til virksomheden. Kunden har adgang til den funktion, der skal bruges i det øjeblik, hvor kunden skal bruge den, uanset hvor kunden befinder sig. Det er det, der gør apps så kraftige og virksomme, siger Associace Professor ved ITU, Yvonne Dittrich.
Læs også: 5 apps til den ambitiøse iværksætter
Det giver en helt ny og anden mulighed for virksomhederne i deres kundestrategier, da man ikke skal lokke kunder fysisk hen til en butik, et kontor eller sågar hjem for at have adgang til en computer.
– Det betyder, at man har et helt andet kundefundament, som faktisk er alle de mennesker, der har en smartphone med sig rundt. Kunden behøver ikke bevæge sig væk fra de steder, kunden normalt er eller sætte ekstra tid af, fordi apps kan bruges, når man venter på toget eller spiser frokost på sit arbejde, siger Yvonne Dittrich.
Gem
Gem
Gem
Gem