Betalingsparkering i Helsingør bymidte: ”Det vil skabe en skæv konkurrencevridning”

Kulturværftet ved havnen i Helsingør bymidte

Når det gælder erhvervsvenlighed skraber Helsingør Kommune næsten bunden. Det viser en undersøgelse fra Dansk Industri fra september. Det vil potentielt blive værre, hvis der bliver indført betalingsparkering med betaling fra første time og det kan give konkurrenceforvridning, mener formand for Helsingør Erhverv, Jacob Runge Olsen.

– Det er lige pludselig mere attraktivt, hvis du er ude i et center og du kan parkere gratis lige ude foran. Butikkerne er også mere samlet, hvor i Helsingør City ligger det lidt mere spredt, også fordi der er mange tomme lejemål, siger han.

Jacob Runge Olsen siger også, at Helsingør bør fremstå som en livlig handelsby, og der bliver kommunen også nødt til at give nogle betingelser, så det kan lade sig gøre at drive butik i Helsingør. Betalt parkering fra første time er ikke en af midlerne, mener han.

Læs også: Gentofte Kommune i “dialog” om ny parkeringsorden

Uenighed i byrådet

Der er uenighed i byrådet i Helsingør Kommune, om hvorvidt der skal indføres betalt parkering med den første time gratis eller med betaling fra første minut. Et rødt flertal i byrådet har i forbindelse med budgetaftalen for 2024 valgt at indføre betalingsparkering, hvor den første time som udgangspunkt ikke skal være gratis, da de mener, der er brug for at adfærdsregulere trafikken. Omvendt vil de blå stemmer i byrådet som minimum gerne indføre betalt parkering med den første time gratis, for at hjælpe de butiksdrivende og mindske konkurrencen.

– De røde partier har budgetteret med 20 millioner og de 20 millioner har de brugt på at undgå besparelser, på for eksempel de særlige sociale områder, og det må man ikke gøre. Det skal være med det formål, at man vil adfærdsregulere trafikken, siger Jens Bertram, (C), næstformand i By-, Plan-, og Trafikudvalget.

På et udvalgsmøde, der blev afholdt i By-, Plan-, og Trafikudvalget onsdag d. 8. november, fremlagde De Konservative, Venstre, Nye Borgerlige og Danmarksdemokraterne et ændringsforslag. De foreslår, at der skal komme betalt parkering i Helsingør bymidte, omkring havnetorvet i Espergærde og omkring Kulturværftet, såfremt at den første times parkering er gratis.

– Det adfærdsregulerende er, at vi får færre parkerede biler, som tilhører dem som ejer butikkerne eller arbejder i dem, så der kommer plads til dem som kommer for at handle i byen. Det er hele formålet med det, siger Jens Bertram (C), næstformand i By-, Plan-, og Trafikudvalget.

Der hvor vi skilles, mellem os på den ene side og Konservative og de øvrige blå partier på den anden side, det er om den første time skal være gratis eller ikke gratis.
Peter Poulsen (A), udvalgsmedlem i By-, Plan-, og Trafikudvalget

Læs også: Frederiksberg Kommune prioriterer parkeringspladser fremfor klimaråd i 2023: Byrådsmedlemmer yderst utilfredse

Budgetplan for 2024
De røde partier i Helsingør Kommune har i budgetplanen for 2024, inddraget indførslen af betalt parkering med betaling fra første time, som kan skaffe omtrent 20 millioner kroner til det kommunale budget. Hvis der bliver indført betalt parkering med den første time gratis, vil dette beløb falde til omkring 4,6 millioner kroner.

Spørgsmål til administrationen

Det var ikke kun de blå partier der fremlagde noget nyt på udvalgsmødet d. 8. november. Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radikale og SF valgte at bruge mødet til at stille administrationen en række spørgsmål vedrørende parkeringsforholdene i kommunen helt generelt, og administrationens svar kan efterfølgende danne grundlag for hvorvidt, der bliver indført betalt parkering med første time gratis eller ikke.

– Der hvor vi skilles, mellem os på den ene side og Konservative og de øvrige blå partier på den anden side, det er om den første time skal være gratis eller ikke gratis. (…) Vi lytter meget til det hvad vi får af informationer fra administrationen men vores oprindelige udgangspunkt er, at der skal være betalt parkering fra første time, om det ændrer sig må svarene fra administrationen afgøre, siger Peter Poulsen (A), udvalgsmedlem i By-, Plan-, og Trafikudvalget.

D. 27. november er der byrådsmøde, hvor der skal komme en afgørelse på hvordan rammerne for betalt parkering i Helsingør kommune skal se ud.

Sådan gjorde vi: Vi faldt over en mødedagsorden fra By-, Plan-, og Trafikudvalget, hvor der skulle tales om betalt parkering i Helsingør Kommune. Der fremgik det, at der allerede var budgetteret for betalt parkering i budgetplanen for 2024, det kiggede vi derefter i. Vi tog kontakt til Helsingør Erhverv, Helsingør Handel, Jens Bertram (C), næstformand i By-, Plan-, og Trafikudvalget og Peter Poulsen (A), udvalgsmedlem i By-, Plan-, og Trafikudvalget. Alle interviews blev foretaget telefonisk.